Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36722
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorBenlahbib, Mohcene-
dc.contributor.authorKafi, Asma-
dc.date.accessioned2024-09-18T08:46:25Z-
dc.date.available2024-09-18T08:46:25Z-
dc.date.issued2024-06-09-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36722-
dc.descriptionServices Marketingen_US
dc.description.abstractThe study aims to analyze the role of creative and innovative marketing in Entrepreneurial Marketing Processes in Craft Enterprises and Traditional Industries in Ouargla and Touggourt. To achieve the objectives of the study, I used the descriptive approach and applied the questionnaire as a tool for collecting data. The study was conducted on a random sample of 110 founders and owners of Craft projects. To analyze and process the data, many statistical tests were conducted using the SPSS program version 22, The results of the study showed that Craft Enterprises and Traditional industries implement the Dimensions of Creative and Innovative Marketing (innovative product, innovative price, innovative promotion, and innovative distribution) within their activities. In addition, the results showed that these enterprises apply Entrepreneurial Marketing processes, which consist of seven processes (pro-activeness, innovativeness, value creation, resources leveraging, customer intensity, opportunity-driven, risk management), all of which were applied in the study. Regarding the impact of innovative and creative marketing on Entrepreneurial marketing processes, a positive effect was found, while innovative promotion was the most effective in Entrepreneurial Marketing processes.en_US
dc.description.abstractتهدف الدراسة إلى تحليل دور الابداع والابتكار التسويقي في عمليات التسويق الريادي في المشاريع الحرفية والصناعات التقليدية في ورقلة وتقرت. ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي، واعتمدت الاستبانة كأداة لجمع البيانات. وقد أجريت الدراسة على عينة عشوائية مكونة من 110 من مؤسسي وأصحاب المشاريع الحرفية. ولتحليل ومعالجة البيانات تم إجراء العديد من الاختبارات الإحصائية باستخدام برنامج SPSS نسخة 22. أظهرت نتائجالدراسة أن المشاريع الحرفية والصناعات التقليدية تتبنى أبعاد الابداع والابتكار التسويقي (المنتج المبتكر، السعر المبتكر، الترويج المبتكر، التوزيع المبتكر) في أنشطتها. بالإضافة إلى ذلك، أظهرت النتائج أن هذه المؤسسات تطبق عمليات التسويق الريادي والتي تتكون من سبع عمليات (الاستباقية، الابتكار، خلق القيمة، الاستفادة من الموارد، كثافة العملاء، اقتناص الفرص، إدارة المخاطر)، وقد تم اخذها جميعا في الدراسة. وفيما يتعلق بالعلاقة وأثر الابداع والابتكار التسويقي على عمليات التسويق الريادي، فقد وجد تأثير إيجابي، في حين كان الترويج المبتكر هو الأكثر فعالية في عمليات التسويق الريادي.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherKasdiMerbah University - Ouarglaen_US
dc.subjectCreativeen_US
dc.subjectMarketingen_US
dc.subjectInnovativeen_US
dc.subjecttraditional industriesen_US
dc.subjectcraft enterprisesen_US
dc.subjectOuarglaen_US
dc.subjectTouggourten_US
dc.subjectالابداعen_US
dc.subjectتقرتen_US
dc.subjectالمشاريع الحرفيةen_US
dc.subjectالصناعات التقليديةen_US
dc.subjectعمليات التسويقي الرياديen_US
dc.subjectالابتكارen_US
dc.subjectورقلةen_US
dc.subjectالتسويقen_US
dc.titleThe role of creative and innovative marketing in Entrepreneurial Marketing processes CraftEntreprises& traditional industries in Ouargla and Touggourten_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
kafi-asma.pdf2,67 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.