Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/3950
Title: دور التسعير في خلق ميزة تنافسية لدى المؤسسة الخدمية دراسة حالة مطعم فتافيت - الوادي
Authors: محمد حمزة, بن قرينة
عبد الوهاب, فرجاني
Keywords: ميزة تنافسية
قطاع الإطعام
مرونة الطلب السعرية
نقاط القوى
الفرص
Issue Date: 24-Jun-2013
Series/Report no.: 2013;
Abstract: استهدفت هذه الدراسة قطاع الإطعام في ولاية الوادي، كما تهدف هذه الدراسة إلى أهمية قطاع الإطعام في قطاع الخدمات، وكذا إبراز أهمية التسعير في المؤسسة الخدمية وإلى إيضاح الدور الذي يقوم به التسعير للمحافظة على الميزة التنافسية، وقد استخدم الباحث في هذه الدراسة المنهج الوصفي حيث يتم من خلاله توصيف الحالة التي هي محل الدراسة، وقد تم في هذه الحالة دراسة مطعم فتافيت كما تم دراسة محيطه (منافسيه) وهم أربع مطاعم تشتغل بالقرب منه، كما استخدم الباحث في هذه الدراسة مرونة الطلب السعرية وذلك لقياس مرونة الطلب، وكذا تحليل بيئة المؤسسة من خلال مصفوفتي بورتر و sowt، و مما تم التوصل إلى من خلال هذه الدراسة، هو أن السعر يتمتع بالمرونة أي كلما ارتفع السعر قل الطلب والعكس، كذلك تم التوصل إلى أن للمؤسسة نقاط قوة يجب الحفاظ عليها (الموقع/التنويع في المنتجات/توفير الطلبيات/التميز في السعر) وكذا الفرص التي تتمع بها المؤسسة عن غيرها من ازدهار قطاع الإطعام في الولاية وكذا العلامة التجارية المعروفة لدى العامة.
This study aims to feeding sector in El Oued state. As it aims at highlighting the importance of feeding in services sector, price statement in service institution and showing the role of quotation to keep the competitive features. The researcher used the descriptive approach that describes the case study which was " Fatafeat restaurant" as he studied its environment whereas four restaurants labour around. The researcher used in this study the price elasticity of demand to measure elasticity of demand, as well as to analyse the institution environment through matirx of Porter and Sowt. As result of this study the researcher finds out that price is flexible since it raises with parallel with decrease of demand and vice versa. The researcher also reaches that the institution has strength points that they should be kept (position, production varying, providing demands, favored price) as well as opportunities of the prosperity of feeding sector that the institution has among its counterparts, plus to it popular trademark.
Description: تسويق خدمات
URI: http://hdl.handle.net/123456789/3950
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
master_fargani_abdelwahab.pdf1,85 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.