Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/4790
Title: أساليب الأولياء و المعلمين في التعامل مع التلاميذ المتأخرين دراسيا دراسة استكشافية بمدينتي تقرت و ورقلة
Authors: نجاح خياط
Keywords: الأولياء
المعلمين
التلاميذ
تقرت
ورقلة
Issue Date: 2-Apr-2014
Series/Report no.: 2014;
Abstract: ملخص الدراسة : تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على ، أساليب الأولياء و المعلمين في التعامل مع التلاميذ المتأخرين دراسيا ، وكذا التعرف على الفروق في أساليب الأولياء باختلاف( المستوى التعليمي، المستوى الاجتماعي و الاقتصادي ) ، واختلاف أساليب المعلمين باختلاف (سنوات العمل ، نوع التكوين ) وذلك باستخدام المنهج الوصفي الاستكشافي . كانت فرضيات الدراسة كما يلي : - نتوقع أن تكون أبرز الأساليب استخداما من قبل الأولياء في التعامل مع أبناءهم المتأخرين دراسيا هي أسلوب العقاب. - نتوقع أن تكون أبرز الأساليب استخداما من قبل المعلمين في التعامل مع التلاميذ المتأخرين دراسيا هي أسلوب العقاب. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في أساليب الأولياء في التعامل مع أبناءهم المتأخرين دراسيا باختلاف المستوى التعليمي . - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في أساليب الأولياء في التعامل مع أبناءهم المتأخرين دراسيا باختلاف المستوى الاجتماعي و الاقتصادي . - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في أساليب المعلمين في التعامل مع التلاميذ المتأخرين دراسيا باختلاف سنوات العمل . - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في أساليب المعلمين في التعامل مع التلاميذ المتأخرين دراسيا باختلاف نوع التكوين . - اعتمدت الدراسة الحالية على عينة قصديه ، قدر عددها ب 100 ولي أمر تلميذ ، و 100 معلم للتلاميذ المتأخرين دراسيا ، اختيرث من ابتدائيات مدينتي تقرت ، ورقلة ، للموسم الدراسي .2014-2013 اعتمدت الدراسة على أداتين : أداة أساليب الأولياء في التعامل مع التلاميذ المتأخرين دراسيا ، أداة أساليب المعلمين في التعامل مع التلاميذ المتأخرين دراسيا من اعداد الطالبة، تم التأكد من صدق و ثبات الأداتين . كما تم استخدام الأساليب الإحصائية التالية : النسبة المئوية ، اختبار(ت) ، اختبار تحليل التباين للكشف عن صحة فرضيات الدراسة. توصل البحث الحالي ، إلى النتائج ، (spss بعد تحليل النتائج باستخدام الأسلوب الإحصائي ( 19 التالية : - أبرز الأساليب استخداما من قبل الأولياء في التعامل مع أبنائهم المتأخرين دراسيا هي المساعدة . - أبرز الأساليب استخداما من قبل المعلمين في التعامل مع التلاميذ المتأخرين دراسيا هي المساعدة . - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في أساليب الأولياء في التعامل مع أبنائهم المتأخرين دراسيا باختلاف المستوى التعليمي . - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في أساليب الأولياء في التعامل مع أبنائهم المتأخرين دراسيا باختلاف المستوى الاجتماعي و الاقتصادي . - لاتوجد فروق ذات دلالة إحصائية في أساليب المعلمين في التعامل مع التلاميذ المتأخرين دراسيا باختلاف سنوات العمل . - لاتوجد فروق ذات دلالة إحصائية في أساليب المعلمين في التعامل مع التلاميذ المتأخرين دراسيا باختلاف نوع التكوين . وبعد مناقشة النتائج ، خلصت الدراسة إلى مجموعة من الاقتراحات . Summary of the study: The parets study aims to indentify , methods of parents teachers in dealings with students latecomers curriculum , as well as to identify differences in the methods of the patriarchs differences ( educational , social and economic level) as well as differences between soils according to ( years of work , type configuration ) , and so using exploratory descriptive approach . The hypotheses of the study have been : - We expect the most commonly used curriculum by parents in dealings with students punish latecomers . - We expect the most commonly used curriculum by teachers in dealings with students punish latecomers . - There were statistically significant difference in the methods of the patriarchs in dealing with pupils latecomers curriculum depending on the educational level . -There were statistically significant difference in the methods of the patriarchs in dealing with pupils latecomers curriculum depending on social and economic level . -There were statistically significant difference in the methods of teachers in dealing with pupils latecomers curriculum depending on years of work. -There were statistically significant difference in the methods of teachers in dealing with pupils latecomers curriculum depending on the type of configuration . This study has been adopted on purely intentional sample , estimated number of 100 guardian pupil , teachers and 100 students latecomers curicculim , selected from sities of touggourt , ouargla , the 2013-2014 school season . The study relied on two tools : a tool methods in dealing with the parents of pupils latecomars curriculum , teachers tool methods in dealing with pupils latecomers curriculum,it was ascertained the veracity of the stability and tools. As has been used of the following statistical: percentage, t-test, analysis of variance test , for the detection of heath study hypotheses. After analyzing the results using a statistical method (spss 19) ,the current research found , the following results : - The most commonly used curriculum by parents in dealing with students is to help latecomers. - The most commonly used curriculum by teachers in dealing with students is to help latecomers. - No statistically significant differences in the methods of the patriarchs in dealing with pupils latecomers curriculum, depending on the educational level. - No statistically significant differences in the methods of the patriarchs in dealing with pupils latecomers curriculum , depending on social and economic level. - There are no statistically significant differences in the methods of teachers in dealing with students latecomers curriculum ,depending on years of work. - There are no statistically significant differences in the methods of teachers in dealing with students latecomers curriculum , depending on the type of configuration. After discussing the results , the study concluded a series of proposals.
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/4790
ISSN: h
Appears in Collections:Département des sciences humaines - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
njah-kheyatte.pdf558,95 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.