Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/5450
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorمسغوني, منى-
dc.contributor.authorدرويش, مصطفى-
dc.date.accessioned2014-09-30T12:20:29Z-
dc.date.available2014-09-30T12:20:29Z-
dc.date.issued2014-06-10-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/5450-
dc.description.abstractالملخص تهدف هذه الدراسة الى اختبار دور التخطيط الاستراتيجي في تحقيق الميزة التنافسية للمؤسسات الصغيرة والمتوسطة،ولمعالجة هذه الاشكالية قمنا بدراسة عينة مكونة من 30 مؤسسة صغيرة ومتوسطة. وقد تم جمع قاعدة البيانات باستخدام الاستبيان التي تم تحليلها باستعمال مجموعة من الأساليب الاحصائية لتحديد خصوصية التخطيط الاستراتيجي في المؤسسات الصغيرة والمتوسطة ودوره في تحقيق الميزة التنافسية. منخلال النتائج التي توصلنا اليها، اتضح أنه توجد ممارسة للتخطيط الاستراتيجي في مؤسسات محل الدراسة، الا أنه توجد معوقات تعرقل من تطبيقه وممارسته بشكل يسمح تحقيق مزايا تنافسية للمؤسسة. كما تبين من خلال النتائج المتوصل اليها أن المؤسسات محل الدراسة تمتلك مزايا تنافسية تتعدد من حيث مصادرها، الا أنه اثبتت النتائج على عدم وجود علاقة بين التخطيط الاستراتيجي والميزة التنافسية، كما أنه أثبتت نتائج الدراسة على عدم وجود علاقة بين معوقات التخطيط الاستراتيجي والميزة التنافسية في المؤسسات محل الدراسة. وقد خلصت الدراسة الى تقديم جملة من التوصيات تهدف الى تأكيد ضرورة الاهتمام بالتخطيط الاستراتيجي وجعله منهاج عمل مسيري المؤسسات الصغيرة والمتوسطة.en_US
dc.description.abstractThis study aimed to test the role of strategic planning in achieving competitive advantage for small and medium enterprises, and to address this dilemma, we studied a sample of 30 small and medium enterprises. Has been collecting the database using the questionnaire that was analyzed using a set of statistical methods to determine the privacy of strategic planning in small and medium enterprises and its role in achieving competitive advantage. Through our findings, it turns out that there is the practice of strategic planning in the institutions under study, but there are obstacles that hinder the exercise of its application and allows achieving a competitive advantage for the organization. As is clear from the results obtained that the institutions under study possesses competitive advantages are numerous in terms of their sources, but it has proven results on the lack of a relationship between strategic planning and competitive advantage, it also demonstrated the results of the study on the lack of a relationship between the constraints of strategic planning and competitive advantage in the institutions under study. The study concluded to make a number of recommendations designed to confirm the need to focus on strategic planning and make it a platform managers of small and medium enterprises.-
dc.language.isootheren_US
dc.relation.ispartofseries2014;-
dc.subjectStrategic Planningen_US
dc.subjectCompetitive Advantageen_US
dc.subjectEnvironmental variablesen_US
dc.subjectSmall and medium enterprisesen_US
dc.subjectالتخطيط الاستراتيجيen_US
dc.subjectالميزة التنافسيةen_US
dc.subjectالمتغيرات البيئيةen_US
dc.subjectالمؤسسات الصغيرة والمتوسطةen_US
dc.titleدور التخطيط الاستراتيجي في تحقيق الميزة التنافسية للمؤسسات الصغيرة والمتوسطة دراسة ميدانية لعينة من المؤسسات الصغيرة والمتوسطة بولاية جيجلen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
derouiche-mostafa-memoire-complete.pdf2,27 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.