Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/8305
Title: أهمية التربية البدنية والرياضية في تحقيق التوافق النفسي الاجتماعي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية دراسة متمحورة حول البعد النفسي الاجتماعي
Authors: زيناي بلال
همال عبد القادر
حود ميسة محمد السائح
Keywords: التربية البدنية والرياضية
التوافق النفسي الاجتماعي
المرحلة الثانوية
Compatibility psychosocial
Secondary
Physical Education and Sports
The researcher may God help and advice to complete this research , which aims to try to stand on the importance of physical education in high school and the extent of its contribution to the preparation of individual interest in all its aspects and to try to identify the problems of students at the age of adolescence and family situation of education in the right way to know the status of education and sport in the education system the fight against the problems of high school students also aims to identify non-practitioners and practitioners of education degree in the social psychological adjustment of secondary schoolstudents And implemented a study on a random sample of 100 students 50 practitioners of physical education and sports and 50 non- practitioners in the secondary stage for some secondary schools ROUISSAT , the researcher and the use of psycho -social measure compatibility prepared by the Egyptian scholar, " Rasha Abdel Rahman and 2007. The researcher used the correlation coefficient raises to reveal the relationship between scattered , where the results showed that the practice of students of physical education and sports differ from other non- practitioners in all aspects of the social psychological adjustment. Were recruited test "T" " T " function at the 0.05 level to identify the differences between practitioners and non- practitioners, which results in the existence of differences between practitioners and non- practitioners in all dimensions , which confirms the validity of assumptions The study was released the largest set of recommendations to encourage the practice of sports that have continued to contribute to reduce the level of aggression and the creation of positive features and try to reach a social consensus through denial of physical education and sports .
Issue Date: 2015
Abstract: عنوان البحث الحالي هو " أهمية التربية البدنية والرياضية تحقيق التوافق النفسي الاجتماعي لتلاميذ المرحلة الثانوية الرويسات دراسة متمحورة حول البعد النفسي الاجتماعي . فقد تمكن الباحثان بعون الله وتوفيقه من إتمام هذا البحث الذي يهدف إلى محاولة الوقوف على مدى أهمية التربية البدنية والرياضة في الثانوية ومدى مساهمتها في إعداد الفرد الصالح من جميع جوانبه ومحاولة الوقوف على مشاكل التلاميذ في سن المراهقة، ووضع الأسرة التربوية في الطريق السليم نحو معرفة مكانة التربية البدنية والرياضية في المنظومة التربوية في معالجة مشاكل التلاميذ في المرحلة الثانوية كما يهدف إلى التعرف على الممارسين والغير الممارسين للتربية في درجة التوافق النفسي الاجتماعي لدى التلاميذ المرحلة الثانوية. وطبقت الدراسة على عينة عشوائية بلغت 100 تلميذ 50 ممارس لتربية البدنية والرياضة و50 غير ممارسين لها في المرحلة الثانوية بالرويسات، واستخدم الباحثان مقياس التوافق النفسي الاجتماعي الذي أعدته الباحثة المصرية "رشا عبد الرحمان والي سنة 2007 م. كما استخدم الباحثان معامل الارتباط يرسون للكشف عن العلاقة بين المتفرقين، حيث أظهرت النتائج أن التلاميذ الممارسين للتربية البدنية والرياضة يتميزون عن غيرهم الغير الممارسين في جميع أبعاد التوافق النفسي الاجتماعي. وتم توظيف اختبار " ت" "T " عند مستوى الدالة 0.05 لتحديد الفروق بين الممارسين والغير الممارسين، حيث توصلت النتائج إلى وجود فروق بين الممارسين والغير الممارسين في كافة الإبعاد وهذا ما يؤكد صحة الفرضيات المطروحة. وخرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات أهمها تشجيع الممارسة الرياضية المستمرة التي تساهم في خفض درجة العدوانية وخلق السمات الإيجابية ومحاولة تحقيق التوافق النفي الاجتماعي من خلال التربية البدنية والرياضية.
Description: جامعة قاصدي مرباح – ورقلة-
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/8305
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
hamal_hawad_maisa.PDF9,3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.