Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/8340
Title: فعالية مهارات الاتصال غير اللفظي لدى أستاذ التربية البدنية والرياضية في تحقيق ادارة صفية فعالة من وجهة نظر التلاميذ دراسة ميدانية على ثانويات مدينة ورقلة
Authors: عبد الله بوجرادة
بن عمارة, مراد
بوزيان, عبد السلام
Keywords: الاتصال غير اللفظي
الادارة الصفية
الضبط الصفي
دافعية التعلم
Non-verbal communication
classroom discipline
managing classroom
Issue Date: 2014
Abstract: هدفت الدراسة إلى التعرف على مدى توافر مهارات الاتصال غير اللفظي لدى أساتذة التربية البدنية و الرياضية، و علاقتها بالإدارة الصفية في بعض ثانويات مدينة ورقلة من وجهة نظر التلاميذ ، و لأهمية الاتصالات غير اللفظية بأشكالها المختلفة منها الإيماءات، الحركات لغة العيون و نبرة الصوت وكذلك المظهر و الهيئة على نسج خيوط الارتباط ومد أواصر التفاعل داخل الغرفة الصفية، من خلال توصيل المعلومات و إثارة الدوافع و حفظ الانضباط الصفي، وهي الركائز الأساسية للقيادة الصفية الفعالة ، و عليه اعتمدنا في هذه الدراسة على المنهج الوصفي الارتباطي للتحقق من فرضيات البحث التي تضمنت: توافر مهارة الاتصال غير اللفظي لدى استاذ التربية البدنية و الرياضية، توافر الانضباط الصفي و دافعية التعلم لدى التلاميذ، توجد علاقة دالة احصائيا بين الاتصال غير اللفظي لدى أستاذ التربية البدنية و الرياضية و دافعية التعلم و الانضباط الصفي لدى المراهقين المتمدرسين في التعليم الثانوي،وشملت عينة الدراسة على 188)) تلميذا من الطور الثاني من التعليم الثانوي الممارسين للتربية البدنية و الرياضية وقد اختيروا بالطريقة الاحتمالية (عينة عشوائية طبقية نسبية)، و قمنا باستخدام كل من مقياس مهارات اتصال غير اللفظي مكونة من (28) فقرة، مقياس الدافعية للتعلم ويتكون من (24) فقرة و مقياس الانضباط الصفي الذي يتكون من (25) فقرة، وقد اعتمدنا في قياس صدق أدوات الدراسة على: صدق المحكمين ،الصدق الذاتي وصدق المقارنة بالمحك ، كما تم التحقق من ثبات أدوات الدراسة بطريقتي إعادة الاختبار، وطريقة ثبات الاتساق الداخلي (معامل ألفا-كرونباخ)، وقد أشارت نتائج الدراسة إلى: توافر مهارات الاتصال غير اللفظي لدى أستاذ التربية البدنية و الرياضية ولها علاقة دالة احصائيا مع كل من دافعية التعلم و الانضباط الصفي لدى المراهقين المتمدرسين في التعليم الثانوي، في حين أوصى الطالبان بـ: التركيز على استخدام الاتصال غير اللفظي في اثارة الدوافع فهي كفيلة برفع درجة الانضباط الصفي و إجراء دراسات تبحث في مهارات الاتصال غير اللفظي لدى أساتذة التربية البدنية الرياضية تتناول متغيرات عدة ذات علاقة بالاتصال غير اللفظي لقلة البحوث في هذا المجال فهو من البحوث الجديدة و الخصبة و التي لها اهمية كبرى في العملية التعليمية التعلمية خاصة في التربية البدنية.
The study aimed to identify the availability of non-verbal communication skills with the professors of physical education and sports. And its relationship with the managing classroom in secondary schools for some high schools the city of Ouargla from the viewpoint of some of the pupils and the importance of communication non-verbal in its various forms, including gestures and movements of the eyes and in addition also to the tone of voiceand body to weave strands link and extend the bonds of interaction within the classroomare working to deliver information and stir motivation and keeping discipline classroom are the main pillar of effective leadership and by the adoption of the researchers in this study on the curriculum descriptive Correlative to verify the research hypotheses, which included: no statistically significant relationship between the non-verbal communication with the professor of Physical Education and Sports and the motivation of education among adolescents in secondary education by adding to it no statistically significant relationship between the contact non-verbal with the professor of physical education and sport and discipline classroom among adolescents attending school in high school and study sample included 188 students from the second stage of secondary education practitioners of Physical Education has chosen the way probability (stratified random sample relative) has the researchers used all of scale skills by non-verbal communication is made up of 28 paragraph measure of motivation to learn and consists of a 24-paragraph and the scale of discipline classroom, which consists of 25 paragraph we have adopted in measuring the validity study tools my way re-test and the way the stability of the internal consistency (coefficient Olvakronbach) the results of the study to: availability of skills by non-verbal communication with the professor of physical education and its relationship statistically significant with each of the motivation, education and discipline of the classroom among adolescents attending school in secondary education while researchers recommended b: a Studies in looking at the skills of non-verbal communication with professors of physicaleducation sports dealing with several variables related to communicate non-verbal to the lack of research in this area and to focus on the use of non-verbal communication in stirring motives they could raise the degree of classroom discipline.
Description: جامعة قاصدي مرباح- ورقلة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/8340
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
بن عمارة مراد، بوزيان عبد السلام.pdf1,27 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.