Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/8346
Title: نمط شخصية أستاذ التربية البدنية و الرياضية و علاقته بدافعية الإنجاز لدى التلاميذ نحو حصة التربية البدنية و الرياضة "دراسة ميدانية على مستوى بعض ثانويات مدينة ورقلة "
Authors: مجيدي محمد
مَحجُوبِي, عَبد الكَريمْ
رَمْضـــــانِي, حَمْــــــــــــــــــــــزَة
Keywords: شخصية
نمط
الانبساطية
العصابية
دافع الإنجاز
personality
pattern
diastolic
nervous
achievement motivation
Issue Date: 2014
Abstract: هدفت الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين نمط شخصية أستاذ التربية البدنية و الرياضية و دافع الإنجاز نحو حصة التربية البدنية و الرياضية لدى التلاميذ التعليم الثانوي ، و كذلك معرفة ما هو النمط الأنسب لرفع دافع الإنجاز لدى التلاميذ نحو الحصة عند الأستاذ ذو النمط الانبساطي أو العصابي ، حيث أستخدم في هذه الدراسة المنهج الوصفي الإرتباطي لمعرفة مدى العلاقة الموجودة بين نمط الشخصية و دافع الإنجاز حيث طبق مقياس إيزنك" للشخصية على 10أساتذة لمعرفة النمط الغالب على الأستاذ و مقياس دافع الإنجاز ( بالتكييف ) للدكتور فاروق عبد الفتاح موسى في أصله "لهيرمانز" على 200 تلميذ لمعرفة مستوى الدافع عند التلاميذ نحو حصة التربية البدنية و الرياضية و بعد تفريغ الدرجات لكلا المقياسين و إستخدام الأدوات الإحصائية المتمثلة في المتوسط الحسابي ،الإنحراف المعياري ، تباين و معامل الإرتباط بيرسون و تطبيقه على متغيري الدراسة حول شخصية الأساتذة الإنبساطيين و العصابيين و أيهم يكون له الدافع نحو حصة التربية البدنية و الرياضية و توصلنا إلى أن النمط الإنبساطي هو الغالب و كلما كانت شخصية الأستاذ إجتماعية و متفهمة كلما كان أداء التلميذ راقي و متطور و العكس عند الأستاذ العصابي ينخفض الدافع عند التلاميذ نحو حصة التربية البدنية و الرياضية أي كلما زاد عدم الإتزانالإنفعالي و التوتر عند الاستاذ نقصت الدافعية الانجاز عند التلاميذ .
The study aimed to identify the relationship Between personality pattern Professor of Physical Education and Sport and achievement motivation towards the lesson of physical education and sports among students of secondary education , And also know what pattern is best suited for raise achievement motivation pupils have towards lesson when you professor pattern the diastolic or nervosa , As use in this study descriptive method the Correlative to find out how the relationship between personal style and achievement motivation as applied gauge Aaznk "of the personality on the 10 professors to know the dominant pattern on the professor and the gauge of achievement motivation (adaptation), Dr. Farouk Abdel Fattah Moses in originally to" Hermans "200 to know the level of student motivation when you students lesson towards physical Education and Sport, After unloading grades for both of the two measures and use of statistical instruments of the arithmetic mean, the standard deviation, divergence and Pearson correlation coefficient and applying it to the study variables about personal professors diastolic and nervosa Which one and have a motivation towards quota Physical Education and Sport, and we determined that pattern is predominantly diastolic and whenever a professor a social and personality are understanding more you performance sophisticated and developed the pupil and professor when you vice versa nervosa motivation decrease when you students lesson towards physical education and sports of any The greater the lack of emotional balance and tension when you a professor decreased motivation achievement when you pupils.
Description: جامعة قاصدي مرباح ـــ ورقلة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية و الرياضية قسم : النشاط البدني الرياضي التربوي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/8346
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ramthani_mahdjobi.PDF826,07 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.