Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/8472
Title: علاقة أساليب التفكير بالقدرة على حل المشكلات لدى عينة من تلاميذ الثانية ثانوي دراسة ميدانية بولاية المسيلة
Authors: بوشلالق نادية
بن ناصر, فرحات
Keywords: أساليب التفكير
القدرة على حل المشكلات
Thinking styles
Problem solving
Issue Date: 2015
Abstract: يهدف هذا البحث إلى الكشف عن العلاقة المحتملة بين أساليب التفكيروالقدرة على حل المشكلات لدى عينة من تلاميذ السنة الثانية بولاية المسيلة في ضوء متغيري الجنس والتخصص( العلمي/الأدبي) للعام الدراسي 2013/2014 ، حيث بلغ عدد أفرادها 270 تلميذا وتلميذة من ثانويات دوائرولاية المسيلة بالطريقة العشوائية البسيطة،واستخدم الباحث أداتين إحداهما لأساليب التفكير والأخرى للقدرة على حل المشكلات ، وبعدما تمّ التحقق من صدقهما وإستخراج ثباتهما تم تطبيق الأداتين ، وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية : 1- توجد علاقة إرتباطية ذات دلالة إحصائية بين بعض أساليب التفكير والقدرة على حل المشكلات لدى عينة الدراسة . 2- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور والإناث في أساليب التفكير . 3- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكوروالإناث في القدرة على حل المشكلات. 4- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين تلاميذ عينة الدراسة تعزى لمتغير التخصص (علمي/أدبي) في أساليب التفكير . 5- لاتوجد فروق ذات دلالة إحصائية بين تلاميذ عينة الدراسة في القدرة على حل المشكلات تعزى لمتغير التخصص . 6- هناك تباين ( إختلاف ) في درجات تفضيل تلاميذ عينة الدراسة لأساليب التفكير وفي ضوء النتائج المتوصل إليها قدمت مجموعة من المقترحات أهمها ما يلي : 1- العمل على إعداد المناهج في المراحل التعليمية المختلفة بطرائق متنوعة وأساليب تدريس مختلفة كأسلوب حل المشكلات . 2- إجراء بحوث ودراسات ميدانية مقارنة بين مختلف الأطوار التعليمية للوقوف على علاقة أساليب التفكير بالقدرة على حل المشكلات . 3- توفير المناخ الملائم الذي يساهم في تطوير تلاميذ المرحلة الثانوية ويحسن من أدائهم العلمي والتفكير بمختلف أساليبه لديهم ،لأن كلما كانت البيئة المدرسية هادئة ساهمت في إيجاد طرق جديدة لحل مشكلات معقدة ومتنوعة . 4- القيام بورشات(دورات تربوية)حول كيفية التعامل مع المشكلات التي تواجهنا في هذه الحياة من أجل التخلص منها والعمل على حلها وبالتالي إستفادة تلاميذنا من ذلك .
The search aims at revealing the possible relationship between thinking styles and ability to solve problems in a sample of second-year students in the state of M'sila according to sex and specialization (scientific / literary) for the academic year 2013/2014 .The sample consisted of (270) male and female students who were tested by the random–level– technique. The researcher used two scale, one is thinking styles scale and the other is the ability to solve problems , and after extracting the reliability and validity of the two scale that have been applied , the major findings of the study were: 1. There is a statistically significant correlation between same thinking styles and the ability to solve problems in the sample of study. 2. There are no statistically significant differences between males and females related to thinking styles. 3. There are no statistically significant differences between males and females related to the ability of problem solving. 4. There are no statistically significant differences between students of the study sample related to specialization ( scientific / literary ) in thinking styles. 5. There are no statistically significant differences among the students of the sample of study in the ability to solve problems related to specialization. 6. There is a difference in the degree of preference for pupils of the sample of study to thinking styles. In light of the results obtained provided a set of proposals including the following: 1. working on the preparation of curricula in the various stages of education a variety of ways and different methods of teaching as a way to solve problems. 2. Conducting researches and field studies, a comparison between the different stages of education to determine the level of thinking styles and performance on the ability to solve problems. 3. Providing the appropriate climate which contributes to the development of secondary students and improves the performance of scientific thinking and the various methods they have, because whenever the school environment is quiet, it contributes to finding new ways to solve complex and varied problems. 4. Doing workshops (educational courses) on how to deal with the problems that we face in this life in order to get rid of them and work to resolve them and thus our students take advantage of it.
Description: كلية العلوم الإنسانية و الاجتماعية قسم علم النفس وعلوم التربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/8472
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Magister

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ben nasir-farhat.pdf1,21 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.