Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/8619
Title: اتـجاهــات الـمعلميـن نحو التكويـن أثناء الخدمــة وعلاقتها بكفاياتهـم التدريسيـة - دراسة ميدانية بمدينة ورقلة -
Authors: لخضر عواريب
بن كريمة, بوحفص
Keywords: اتـجاهــات الـمعلميـن
التكويـن
كفاياتهـم التدريسيـة
Issue Date: 2015
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن اتجاهات المعلمين نحو التكوين أثناء الخدمة بمدينة ورقلة وعلاقتها بكفاياتهم التدريسية تبعا لمتغيرات: المقاطعة التربوية، نوع النشاط التدريسي الملاحظ، المؤهل العلمي، سنوات التدريس، طريقة الالتحاق بالتعليم. ولتحقيق أهداف الدراسة وجمع البيانات أعد الطالب أداتين، الأولى استبانة اتجاهات المعلمين نحو التكوين أثناء الخدمة تكونت من (36) فقرة تناولت أربعة أبعاد هي: - محتوى العملية التكوينية (10) فقرات - المكوِّن (08) فقرات - بيئة التكوين (08) فقرات - وقت التكوين (10) فقرات. أما الأداة الثانية فهي شبكة ملاحظة لتقويم أداء وممارسة الكفايات التدريسية للمعلم من حيث: - التخطيط للدرس (10) فقرات - تنفيذ الدرس (21) فقرة - تقويم الدرس (07) فقرات. وبعد التحقق من صدق وثبات الأداتين تم تطبيق الدراسة على عينة من معلمي المرحلة الابتدائية تتناسب والحدود الزمانية والمكانية قوامها (216) معلما ومعلمة موزعة على (14) مقاطعة تربوية بمدينة ورقلة، والمتباينة من حيث: المؤهل العلمي، سنوات التدريس، طريقة الالتحاق بالتعليم. وقد اعتمد الطالب في هذه الدراسة على المنهج الوصفي، مستخدما عددا من الأساليب الإحصائية المناسبة لطبيعة الفروض والعينة والمنهج وهي: - التكرارات والنسب المئوية – معامل ارتباط "بيرسون" – اختبار "ت" لدلالة الفروق – اختبار"ك²"- تحليل التباين الثنائي. وبعد تحليل البيانات باستخدام الحزم الإحصائية للدراسات الاجتماعية (SPSS) خلصت الدراسة إلى النتائج التالية: - وجود اتجاهات سلبية لدى المعلمين نحو التكوين أثناء الخدمة. - وجود فروق- ذات دلالة إحصائية- بين المعلمين في اتجاهاتهم نحو التكوين أثناء الخدمة باختلاف المقاطعة التربوية. - لم تبلغ درجة ممارسةالمعلمين للكفايات التدريسية حد الإتقان المقدر بـ %75 من الدرجة الكلية لشبكة الملاحظة. - عدم وجود فروق – ذات دلالة إحصائية- بين المعلمين في كفاياتهم التدريسية باختلاف الأنشطة التدريسية الملاحظة (علمية، لغوية). - عدم وجود علاقة دالة إحصائيا بين اتجاهات المعلمين نحو التكوين أثناء الخدمة وبين كفايـاتهم التدريسيــة. - عدم وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى α =0.05 في كفايات المعلمين التدريسية تعزى إلى طريقة الالتحاق بالتعليم بين المعلمين خريجي المعاهد التكنولوجية والمعلمين خريجي الجامعات أو من وظفوا توظيفا مباشرا. - عدم وجود فرق دال إحصائيا عند مستوى α =0.05في الكفايات التدريسية يعزى إلى كل من: التفاعل بين الاتجاه نحو التكوين أثناء الخدمة والمؤهل العلمي، والتفاعل بين الاتجاه نحو التكوين أثناء الخدمة وسنوات التدريس، والتفاعل بين الاتجاه نحو التكوين أثناء الخدمة وطريقة الالتحاق بالتعليم. في حين أكدت النتائج عند مستوى α =0.05: - وجود فروق ذات دلالة إحصائية في كفايات المعلمين التدريسية تعزى إلى المؤهل العلمي بين المعلمين حملة البكالوريا والمعلمين حملة شهادة الليسانس لصالح حملة البكالوريا. - وجود فروق ذات دلالة إحصائية في كفايات المعلمين التدريسية تعزى إلى سنوات التدريس بين ذوي سنوات التدريس أقل من)6 س( وذوي سنوات التدريس )من6س إلى15س( لصالحذوي سنوات التدريس )من6 س إلى15س.( كما وجدت فروق ذات دلالة إحصائية بين ذوي سنوات التدريس )أقل من 6 س(وذوي سنوات التدريس )أكثر من 15س( لصالح ذوي سنوات التدريس )أكثر من 15س(، واعتمادا على نتائج الدراسةوانطلاقا من علاقتها بالدراسات السابقة وإطارها النظري خلص الطالب إلى مجموعة من الاقتراحات والتوصيات تصب كلها في ضرورة توفير كل ما من شأنه تعزيز اتجاهات المعلمين نحو التكوين أثناء الخدمة وبكل ما ينعكس إيجابا على أداء الكفايات التدريسية.
The present study aimed at investigating the nature of In-service teachers attitudes in Ouargla, and the relationship between their attitudes and their teaching competencies according to some variables such as the educational district,the sort of the observed educational activity, the scientific qualification and degree, years of experience, the way of being hired or recruited. To achieve the aforementioned objectives, data collection has been done through two major research tools: The first one: The Teacher’s Questionnaire administered for (216) teachers around (14) educational districts about their In-service training attitudes, It contains (36) items tackeling four dimensions: (10) items for the content, (08) for the trainer, (08) for the environment, and (10) for the training time. The Second tool is a Teacher's Observation Grid, to measure the performance of the competencies as for; lesson planning(10 items), execution (21items), and assessment (7 items). After checking the reliability of the two tools ,the study was applied on a sample of (216) teachers of primary school from Ouargla. Based on the previous variables , the researcher adapted the descriptive method using a number of statistical methods appropriate to the nature of assumptions ;sample; and methodology ,namely: frequencies, percentages, correlation coefficient Pearson, "T"Test, X², and two way ANOVA. After applying the SPSS, test results show: -Some Teacher’s negative attitudes of competencies towards In-servicetraining. There are statistical significant differences of teachers’ attitudes toward In-service training depending on the educational district. -The teacher’s performance degree did not achieve the amount of perfection (75% of the total Observation Grid). - There are no statistically significant differences among teachers concerning their teaching competencies depending on the variety of the observed educational activities (linguistic and scientific). -No significant correlation between teachers' attitudes towards In-service training and their teaching competencies. - There is no statistically significant differences at the level α=0.05 in teaching competencies due to the both of the interaction between In-service training attitude and scientific qualification ; on one hand. On the other hand the interaction between In-service training attitude and the year of teaching; and the interaction between In-service training attitudes and the way of recruitment into teaching. -It is all the same true that the scientific degree, teaching experience, and the way of recruitment do not interact significantly with the teachers' attitudes towards In-service training (α=0.05). While findings at α =0.05 level show: - Statistical significant differences between bachelor teachers and BA (Bachelor of Arts) teachers in favor of those who have the baccalaureate degree. -There are statistically differences in teachers' teaching competencies due to the years of teaching (the experience) between less than 6 years teachers and others from 6 to 15 years in favor of those from 6 to 15 years; there are also significant differences between those having less than 6 years, and teachers have more than 15 years of teaching in favor of those have more than 15 years. Finally some recommendations are suggested to serve all what in need to provide all that enhance teachers ‘attitudes toward In-service training, which will be positively reflected on teaching performance.
Description: قســم علم النفس وعلوم التربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/8619
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Magister

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bouhafes_Ben_kerima.pdf4,61 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.