Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9070
Title: الذكاء الانفعالي وعلاقته بجودة الحياة لدى تلاميذ المرحلة الثانوية
Authors: بوشلالق نادية
حبــى, عبـــــد المــــالك
Issue Date: 2015
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى كشف العلاقة بين الذكاء الانفعالي وجودة الحياة لدى تلاميذ المرحلة الثانوية، بالإضافة إلى كشف الفروق بين الذكور والإناث في مستوى كل من الذكاء الانفعالي وجودة الحياة، والفروق في جودة الحياة بين تلاميذ السنة الأولى والسنة الثالثة من المرحلة الثانوية في مستوى كل من الذكاء الانفعالي وجودة الحياة. تم تطبيق هذه الدراسة على عينة قدرها 250 تلميذا من ثانوية محمد العيد آل خليفة، ومتقن شعباني عباس بمدينة الدبيلة، وتم تطبيق مقياس سامية خليل خليل للذكاء الانفعالي، ومقياس كاظم و منسي لجودة الحياة، باستخدام المنهج الوصفي، وباستخدام الأساليب الإحصائية التالية: معامل الارتباط البسيط بيرسون ، لدراسة العلاقة بين المتغيرين، واختبار "ت" لدراسة الفروق بين المجموعات في مستوى المتغيرات. كشف الدراسة عن النتائج التالية: • وجود علاقة دالة إحصائيا بين الذكاء الانفعالي وجودة الحياة، لدى تلاميذ المرحلة الثانوية. • توجد فروق دالة إحصائيا في مستوى الذكاء الانفعالي بين التلاميذ الذكور والإناث، لصالح الإناث. • لا توجد فروق دالة إحصائيا في مستوى جودة الحياة بين التلاميذ الذكور والإناث. • لا توجد فروق دالة إحصائيا في مستوى الذكاء الانفعالي بين تلاميذ السنة الأولى، والسنة الثالثة من المرحلة الثانوية. • توجد فروق دالة إحصائيا في مستوى جودة الحياة بين تلاميذ السنة الأولى، والسنة الثالثة من المرحلة الثانوية، لصالح تلاميذ السنة الأولى.
This study is aimed to find out the relation between emotional intelligence and the quality of life on secondary school pupils beside exploing the differences among male and female pupils at both levels of emotional intelligence,and the quality of life in addition to the exploration of the differences among pupils of 1st year and 3rd year in the secondary school at the two levels: emotional intelligence, and quality of life. 250 pupils from MohammedEl-aid al khalifa and chabani abbes secondary schools of Debila were involved in this study through applying the scale of Samiakhalilkhalilon the emotional intelligence and the scale of Khadhem and Monsion the quality of life and through the descriptive method and by using the following statiscal styles: the simple of the correlation coefficient Person, and the”T” test. The study has reached the following results: • There is a statiscallysignificant relation between the emotional intelligence and the quality of life among pupils of secondary schools. • There areStatistical differences at the level of emotional intelligence among males and females pupils, in secondary schools for the favor of females. • There are no Statistical differences at the level of quality of life among males and females pupils, in secondary schools. • There are noStatistical differences at the level of emotional intelligence among 1st year and 3rd year in the secondary school. • There areStatistical differences at the level of quality of life among 1st year and 3rd year in the secondary school for the favor of 1st year pupils.
Description: قسم علم النفس وعلوم التربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9070
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Magister

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
hobi-abdelmalek.pdf1,58 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.