Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9072
Title: الاستعداد لممارسة التعلم الموجه ذاتيا وعلاقته بسمتي الاجتماعية والثبات الانفعالي لدى تلاميذ الثالثة ثانوي دراسة ميدانية ببعض ثانويات مدينة تقرت الكبرى
Authors: منصور بن زاهي
بن زهرة, محمد لخضر
Issue Date: 2015
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة مستوى الاستعداد لممارسة التعلم الموجه ذاتيا لدى تلاميذ الثالثة ثانوي ببعض ثانويات مدينة تقرت الكبرى وعلاقته بسمتي الاجتماعية والثبات الانفعالي لديهم , وكذلك معرفة ما إذا كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات أفراد العينة على مقياس الاستعـداد لممارسة التعلـم الموجـه ذاتيا وفقا للمتغيـرات التاليـة : الجنـس (ذكور - إناث ) و شعبة الدراسة (علوم تجريبية - آداب وفلسفة ) والمنطقة الجغرافية ( حضرية - شبه ريفية ) والإعادة في السنة الثالثة ثانوي (معيد - غير معيد) . تم تطبيق مقياس الاستعداد لممارسة التعلم الموجه ذاتيا الذي أعدته "ججليمينو" Guglielmino) ) والذي يتكون من ثمانية بنود تحتوي على (41) فقرة كما استخدم استبيان لقياس سمة الاجتماعية وآخر لقياس سمة الثبات الانفعالي المأخوذان من بطارية "جلفورد ومزرمان" التي ترجمت إلى اللغة العربية من طرف الأستاذ الدكتور منصور بن زاهي . تكونت عينة الدراسة من تلاميذ المستوى النهائي لبعض ثانويات مدينة تقرت الكبرى مؤلفة من : 426 تلميذا منهم (97) تلميذا و (329) تلميذة اختيروا بطريقة عنقودية عشوائية واستخدم الباحث المنهج الوصفي لملامته لطبيعة الدراسة . بعد إجراء التحليلات الإحصائية المتمثلة في : المتوسط الحسابي – الانحراف المعياري - النسبة المئوية - اختبار" ت " - معامل الارتباط بيرسون - باستعمال برنامج Excel و برنامج Spss ) ) الإصدار 13.0 . توصلت الدراسة إلى النتائج التالية : - مستوى الاستعداد لممارسة التعلم الموجه ذاتيا لدى تلاميذ الثالثة ثانوي ببعض ثانويات تقرت الكبرى كان متوسطا . - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين أفراد العينة في مستوى الاستعداد لممارسة التعلم الموجه ذاتيا تعزى للجنس (ذكور- إناث) . - توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين أفراد العينة في مستوى الاستعداد لممارسة التعلم الموجه ذاتيا تعزى لشعبة الدراسة (شعبة العلوم التجريبية - شعبة الآداب والفلسفة ) لصالح شعبة العلوم التجريبية . - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين أفراد العينة في مستوى الاستعداد لممارسة التعلم الموجه ذاتيا تعزى للمنطقة الجغرافية ( حضرية - شبه ريفية ) . - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الاستعداد لممارسة التعلم الموجه ذاتيا بين أفراد العينة تعزى للإعادة في الثالثة ثانوي ( معيد - غير معيد ) . - يوجد ارتباط إيجابي بين الاستعداد لممارسة التعلم الموجه ذاتيا وبين سمتي الاجتماعية والثبات الانفعالي لدى تلاميذ الثالثة ثانوي ببعض ثانويات تقرت الكبرى . ووفقا للنتائج التي تم التوصل إليها فإن الباحث يوصي بما يلي : - إجراء المزيد من البحوث والدراسات حول التعلم الذاتي وأساليبه وسبل تطبيقه والاستفادة منه في مراحل التعلم العام . - إعداد المزيد من الدراسات حول علاقة التعلم الموجه ذاتيا بمتغيرات أخرى تتصل بالمرحلة الدراسية للمتعلم وتخصصه الدراسي . - عقد ملتقيات وندوات تربوية لاطلاع المعلمين على أسلوب التعلم الذاتي لتشجيع التلاميذ على هذا النوع من التعلم . - تدريب المعلمين على تطبيق أساليب التعلم الذاتي من خلال الممارسات التعليمية .
The study's aim is to know the level of readiness to practice self-learning in 3rd year students in some secondary schools in Touggourt and its relation with social character and the reacted fixing of them , Also , knowing if there are differences of statics between the degrees of the sample 's individuals on the readiness measure for self – learning according to self – learning social category ( boys-girls ) and study branch ( science – letter ) and the geographic area ( urban – countryside rural ) and repeating in the 3rd year ( repeated or not ) Readiness measure for self-learning is applied and which is prepared by ( Guglielmino )which consists of eight fields contain (41) paragraphs as he used a questionnaire to measure the social character and another one to measure the reacted fixing which are taken from ( Gelford and Mazerman) and it is interpretated to Arabic by teacher the doctor Mansor Benzahi on a sample consisted of 3 rd year students for some secondary schools of Touggourt which is consisted of 426 pupil ( ) pupils boys and ( ) pupils girls , they were chosen at rundom and the researcher used the descriptive method because it is suitable for the study's nature. After doing some analysis on: accounted verage – the measured deviation , the percentage , exam " T ", the coordination Birson – programme Spss , the source 13 in programme Excel which reached to the following results : The level of readiness for self-learning in 3rd year pupils in some secondary schools in Touggourt was average . - There are no difference of statics between the sample individuals for sex ( male – female) - The are differences of statistics between the sample's individuals for the study's branch ( science – literature and philosophy ) . - The are differences of statics between the sample's individuals for the geographic area ( urban – countryside rural ) . - The are no differences of statics between the sample's individuals for repeating the year in the 3 rd year secondary school ( repeated – not repeated ) . - There is a positive relation between self-learning and the social character and reacted fixing for the 3rd year secondary school in some secondary schools in Touggourt . - According the results we reached to , the researcher urges by the following : - Doing more researches and studies about the relation of self-learning with other changes related with the study's period for the learner and what's he is specialized in for his study . - Doing educational meeting and seminairs to show the teachers the method of self-learning to encourage the pupils for this kind of learning . - Training teachers to apply the methods of self-learning through the learning practices .
Description: قسم علم النفس وعلوم التربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9072
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Magister

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ben zahra-mohmed lakhder.pdf1,11 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.