Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9150
Title: التحصيل الدراسي لتلاميذ أقسام رياضة ودراسة في المواد النظرية دراسة مقـــــــارنة بين تلاميــــذ الصف الــــــعادي والـــــــرياضي (ورقلة-غرداية)
Authors: بلقاسم دودو
بن أودينــــــــة عــــــلال
بوخـــــــــــــــــار إليـــاس
Keywords: التحصيل الدراسي
أقسام رياضة ودراسة
Sports and Study Classes
Learning Achievement
Issue Date: 2015
Abstract: هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى التحصيل الدراسي لتلاميذ أقسام رياضة ودراسة ومن تم مقارنتها بالأقسام العادية وذلك في الطور المتوسط في السنة الرابعة، ولتحقيق ذلك استخدم الطالبان أسلوب التحليل الوثائقي لجمع المعلومات وهذا من خلال استمـارة بحث موجهة لتلاميذ السنة الرابعة، وشملت العينة أقسام رياضة ودراسة وبعض الأقسام العادية من نفس المستوى وذلك في كل من ولايتي غرداية وورقلة، وتمثلت هذه في 55 تلميذاً من أقسام رياضة ودراسة و72 تلميذاً من الاقسام العادية. كما استخدما المنهج الوصفي، بدراسة مقارنة للتحقق من فرضيات الدراسة، ومن تم استعمل الأدوات الإحصائية التي يحتاجها البحث ومنها معامل بيرسون واختبار "ت" للدلالة الإحصائية للفروق...، وبعد جمع المعلومات وتحليلها وتفسيرها. توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: وجود فروق ذات دلالة في معدل الالتحاق بين أقسام رياضة ودراسة والأقسام العادية لصالح القسم العادي،كما وجدت أيضاً فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى التحصيل الدراسي في المواد النظرية بين أقسام رياضة ودراسة والاقسام العادية، وكما وجدت فروق في مستوى التحصيل الدراسي في المواد النظرية الاساسية بين أقسام رياضة ودراسة والاقسام العادية؛ ووجدت ايضاً علاقة ارتباطية باستعمال معامل بيرسون بين معدل الالتحاق والتحصيل الدراسي لدى تلاميذ اقسام رياضة ودراسة وتلاميذ الاقسام العادية.
The study aimed to identify the learning achievement level of pupils in sports and study classes then, comparing the results with those of ordinary classes at middle school. To achieve the study we used documentary analytical method to collect data, by using form addressed to the pupils of the fourth level (middle school). This sample contained study sports classes and some ordinary classes from the same level in both Ghardaia and Ouargla cities. The sample of research included 55 pupils from study and sports class and 72 pupils from the ordinary class. We used the descriptive approach as a comparative study to test the hypotheses. we used the statistical tools needed in the research: “PERSONS” and “T” tests to denote statistical differences … after collecting ‚ analyzing‚ and interpreting data‚ the study reaches to the following results: There are many differences in the admission average between sports, study classes, and ordinary class. There are also statistical differences at learning achievement level in the theoretical subjects between study and sports classes and ordinary classes. We found that there is a relationship‚ when using “PERSONS” test and “T” test ‚ between admission averages and learning achievement of pupils of study and sports classes. In addition, there is a relationship between admission average and learning achievement of pupils of ordinary class.
Description: جــــــــــامعــــة قــــــاصدي مــــــــرباح ورقلة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9150
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ben_Ouddina_Boukhari.pdf4,16 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.