Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9216
Title: العاب الفيديو و انعكاساتها على مستوى التحصيل الدراسي وبعض الأنشطة الرياضية لدى التلاميذ المراهقين(15-18 سنة). دراسة مسحية أجريت بثانوية قويدري محمد بخميس مليانة
Authors: قويدر بن براهيم العيد
عقون, حكيم
بكة, عبد القادر
Keywords: العاب الفيديو
التحصيل الدراسي
الأنشطة الرياضية
التلاميذ المراهقين
video games
academic achievement
sports activities
students teenagers
Issue Date: 2015
Abstract: هدفت الدراسة إلي معرفة تأثير العاب الفيديو على مستوى أداء التحصيل الدراسي وانعكاسها على ممارسة الأنشطة الرياضية لدى التلاميذ المراهقين (15-18)، ولتحقيق أهداف الدراسة اتبع الباحث المنهج الوصفي لأنه المنهج المناسب لدراسة هذه الظاهرة، وقد اجرية دراسة على عينة من التلاميذ ة و الأولياء كان عددها 103 من مجتمع الدراسة الأصلي الذي قدرة ب450 تلميذ وتلميذة اختيرت بطريقة قصديه من ثانوي من عين الدفلى ،وبعد المعالجة الإحصائية وعرض ومناقشة النتائج تبين أن مستوى أداء التحصيل الدراسي ،يتراجع بممارسة العاب الفيديو مما يؤدي إلى العزوف عن ممارسة النشاط البدني الرياضي ،واتضح لنا انه توجد فروق بين التلاميذ الممارسين والغير ممارسين للألعاب الفيديو علي حسب اختلاف المراحل العمرية ،وقد أوصى الباحث بضرورة نشر الوعي لدى المراهقين بمدى خطورة ممارسة العاب الفيديو ،كما أكد علي ضرورة ممارسة الأنشطة الرياضية وإعطاءها المكانة الخاصة بها في أوساط المراهقين.
The study aimed to determine the impact of video games on academic achievement performance and impacts on sports activities among students teenagers level (15-18), and to achieve the objectives of the study researcher followed the descriptive method because it is the right approach to the study of this phenomenon, have cubs study on a sample of students of and saints was number 103 of the original study population that the ability of 450 male and female pupils were selected deliberate way of a secondary of Ain Defla, after statistical processing and presentation and discussion of the results show us that the academic achievement level of performance decline to exercise video games leading to refrain from the practice of sports physical activity, and we found out that there are differences between pupils practitioners and non-practitioners of video games for different age groups, the researcher has recommended the need to disseminate awareness of the seriousness of teenagers playing video games, also stressed the need for the practice of sports activities and give it its own status among adolescents.
Description: جامعة قاصدي مرباح ـ وقلة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9216
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Agoune_Beka.pdf1,58 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.