Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9253
Title: دور النشاط البدني الرياضي التربوي في التخفيض من السلوكات العدوانية لدى تلاميذ البكالوريا (17-18).
Authors: قويدر بن براهيم العيد
نورة, لامية
شرشال, نورالدين
Keywords: نشاط بدني رياضي
تربوي،سلوكات عدوانية
Physical sports educational activity
Aggressive behavior،Students
Issue Date: 2015
Abstract: حاولت هذه الدراسة التعرف على أثر النشاط البدني الرياضي التربوي في التخفيض من السلوكات العدوانية ، و ذلك من خلال الكشف على الدور الذي يلعبه النشاط البدني الرياضي التربوي في خفض الاضطرابات النفسية المؤدية للسلوكات العدوانية وكذلك مدى مساهمتها على التحكم في انفعالات المراهقين وتوطيد العلاقات الاجتماعية بينهم.و أجريت الدراسة على عينة عشوائية متكونة من 120 مراهقا ممارسا للرياضة من فئة ( 17-18) سنة واعتمدت هذه الدراسة على الاستبيان موزع على المراهقين الممارسين للرياضة بثانويات بلدية خميس مليانة ولاية عين الدفلى وبينت الدراسة صحة الفرضيات ، حيث كشفت لنا النتائج أن جل المراهقين الممارسين للنشاط البدني الرياضي يتحكمون في انفعالاتهم وعلاقتهم الاجتماعية من بينها العلاقة مع الزملاء من جيدة إلى ممتازة ، كما بينت النتائج أن لنشاط البدني الرياضي التربوي تقلل من الاضطرابات النفسية المؤدية إلى العدوان.و من خلال الدراسة يتبين أن للنشاط البدني الرياضي التربوي دور جوهري في التقليل من السلوكات العدوانية .كما تبين لنا أن النشاط البدني الرياضي لا يقف عند حد تخفيف الاضطرابات النفسية للمراهقين بل هو يتعدي ذلك ، بحيث يعمل على إثراء العلاقات الاجتماعية فوجدنا أنالتلاميذ يفضلون اللعب مع الزملاء فتكيفه داخل الجماعة وحبه للاندماج يدفعه للتكيف داخل المجتمع ، كما أننا توصلنا إلى أن النشاط البدني الرياضي التربوي يساعد المراهق على التحكم في انفعالاته بحيث كانت ايجابات أغلب التلاميذ أنه تقل انفعالاتهم فور ممارستهم للرياضة كما أنهم يتجنبون التصرف بتهور لحظة غضبهم .
This study attempted to identify the impact of the sports physical activity education in the reduction of behaviors aggressive This study focused on the stage middle adolescence, and that by revealing the role played by physical sports activity education in reducing the leading mental disorders of behaviors aggressive as well as their contribution to control adolescent emotions and the consolidation of social relations among them. The study was conducted on a random sample composed of 120 adolescents practicing the sport of category (17-18 years) and adopted this study to the questionnaire distributed to teenagers practitioners of the sport Bthanuyat municipality of Khemis Miliana mandate of Ain Defla The study showed the health of hypotheses, as revealed to us the results that teenagers practitioners gel physical activity sports control their emotions and social relationship, including the relationship with colleagues from good to excellent, and the results showed that physical activity Sports educational reduce the lead to aggression, mental disorders, and through the study shows that physical activity sports education a fundamental role in reducing the behaviors aggressive. We also found that physical sports activity does not stop at reducing mental disorders for adolescents it is beyond that, so that it works to enrich the social relations and found that students prefer to play with colleagues Vtkifa within the group and his love of the merger paid to adapt within the community, as we have reached that physical activity Educational sports helps the teenager to control his emotions so that they Aijaat most students that less emotions immediately after the exercise of the sport as they avoid act rashly moment anger
Description: جامعة قاصدي مرباح ـ ورقلة معهد علوم و تقنيات النشاطات البدنية و الرياضية قسم النشاط البدني الرياضي التربوي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9253
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Cherchal_Lamai.pdf8,75 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.