Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9289
Title: علاقة مناهج التربية البدنية بتنمية قيم المواطنة لدى تلاميذ المرحلة الثانوية " دراسة ميدانية لتلاميذ السنة الثالثة ثانوي على مستوى بلديتي المقارين وتماسين
Authors: بركات حسين
خدير, أحمد
علوش, إسحاق
Keywords: التربية البدنية
قيم المواطنة
المرحلة الثانوية
الانتماء
الحقوق والواجبات
الديمقراطية
physical education currirulum
citizenship values
Issue Date: 2015
Abstract: لقد هدفت الدراسة إلى معرفة علاقة مناهج التربية البدنية بتنمية قيم المواطنة لدى تلاميذ المرحلة الثانوية، وكذا معرفة أهم قيم المواطنة الموجودة في مناهج التربية البدنية في مرحلة التعليم الثانوي( مرحلة المراهقة)،وقد اعتمدنا على المنهج الوصفي الذي يعتبر المنهج المناسب لموضوع بحثنا والذي يحقق لنا فرضيات البحث التي تضمنت ما يلي تساهم مناهج التربية البدنية في تعزيز قيم الانتماء لدى تلاميذ المرحلة الثانوية ،تساهم منهاج التربية البدنية في تحديد الحقوق والواجبات لدي تلاميذ المرحلة الثانوية، تساهم مناهج التربية البدنية في إبراز قيمة الديمقراطية بين تلاميذ المرحلة الثانوية، وتمثلت عينة البحث في 120 تلميذا وتلميذة وتم اختيارهم بطريقة مقصودة وهدا على مستوى كل من بلديتي المقارين وتماسين، وقد اعتمدنا على الاستبيان لجمع المعلومات وبعد الدراسة والتحليل استنتجنا أن مناهج التربية البدنية تساهم في تعزيز قيم الانتماء لدى تلاميذ المرحلة الثانوية وكذا تساهم مناهج التربية البدنية في تحديد الحقوق والواجبات لدى تلاميذ المرحلة الثانوية وكذا تساهم مناهج التربية البدنية في إبراز قيم الديمقراطية بين تلاميذ المرحلة الثانوية ومن بين اقتراحاتنا مواصلة البحث وذلك إعداد بحث على تلاميذ الطور المتوسط وكذا ضرورة تعريف التلاميذ بمختلف الحقوق والواجبات المطلوبة منه وكذا إشراك التلميذ في إبداء رأيه وإعطاء فرص متكافئة بين التلاميذ.
The study aimed to investigate the physical education curricula relationship to the development citizenship values among high school students, As well as the most important citizenship in physical education curricula in secondary education (adolescence) im our research we have adopted the descriptive approach, which is the approach which is appropriate to the subject and that achieves research hypotheses whichinchuded: physical education curriculum contributes to the development of the values of belonging to the pupils in secondary school, physical education curriculum contributes to determine the rights and duties among high school students. Physical education curriculum contribute to highlight the value of democracy among high school students, and represented the research sample in the 120 pupils were selected intentionally and at the municipalities of Almaggarin and Tamacine, we have usd the questionnaire which helpus collect information .And after study and analysis, we concluded that the physical education curriculum contribute to strengthening affiliation values of high school students and the physical education curriculum contributes to determine the rights and duties of the high school students as well as the physical education curriculum contribute to highlight the values of democracy among high school students Among our proposals to continue the research and preparation of research on middle school students and the need for students define the various rights and the duties required of it, as well as the involvement of the student to express his opinion and give equal opportunities among students.
Description: جامعة قاصدي مرباح- ورقلة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضي قسم :النشاط البدني الرياضي التربوي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9289
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Alouche_Khedir.pdf7,59 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.