Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9293
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorصالح عبدي-
dc.contributor.authorشنــين, رابــح-
dc.contributor.authorفنــيش, جمـال-
dc.date.accessioned2015-11-11T09:35:42Z-
dc.date.available2015-11-11T09:35:42Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9293-
dc.descriptionجامعة قاصدي مرباح ـ ورقلة معهد علوم و تقنيات النشاطات البدنية و الرياضية قسـم : النشاط البدني الرياضي التربويen_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة إلى التعرف على كيفية الإنتقاء أو ماهي المعايير التي يعتمد عليه أساتذة الطور المتوسط لمقاطعة ورقلة في الإنتقاء للرياضة المدرسية. وإستخدم الطالبان المنهج الوصفي لتحقيق فرضيات البحث التي تضمنت إعتماد الأساتذة في عملية الإنتقاء على الجانب المورفولوجي البدني المهاري والنفسي وكذا جانب التحصيل الدراسي إضافة إلى إنخراط التلاميذ في النوادي الرياضية , وتمثلت عينة البحث في 30 أستاذا للطور المتوسط لمقاطعة ورقلة كما إعتمد الباحثان على الإستبيان كأداة للدراسة وإستنتج الباحثان : أن الأستاذ يعتمد بدرجة كبيرة في عملية الإنتقاء على الجانب المهاري النفسي وبدرجة أقل الجانب البدني المورفولوجي ،إضافة إلى إعتمادهم على التلاميذ المنخرطين في النوادي الرياضية فيما أهملوا جانب التحصيل الدراسي للتلميذ ، كما توصل الباحثان إلى أن إسناد تكوين منتخبات مدرسية يعزى إلى نتائج البطولة المدرسية . وأوصى الطالبان بإدراج جانب التحصيل الدراسي ضمن محددات ومعايير الإنتقاء كون العملية تجرى في الوسط التربوي وكذا للحفاظ على المستوى التعليمي ككل . ضرورة التنسيق بين الأساتذة والمدربين خلال عملية الإنتقاء . أن يساعد الأستاذ في عملية الانتقاء أخصائيين في مجالات متعددة تحدد المعايير المعتمدة في ذلك ( علم النفس، مجال التربية وعلم الاجتماع، التدريب والطب). إقتراح برنامج تكوين لأساتذة التربية البدنية في مجال الإنتقاء .en_US
dc.description.abstractthe standards used in scchol sports sellection of best students in Ouargla province . Summary : This study aimed to ideutify how the sellection and standards uesed by sports teachsrs in Ouargla province to schoose and sellect best sport students for scchol sports activities . We have adapted a scriptive aoproach to achieve the research hypothes which wicluded the adaption of the masters the sellection an morophological side , phisical,skill,and psychological process as well as by the acadamie achievement of students involved in sports clubs. The research consisted of 30 developed proffessors of widdle skool in Ouargla province. The result was proffesons highly forussed on shill in then sellection and on psyshological aspect as well but less on physiical and morphological process and on students involved in sports clubs ,negleacting are academic achievement of students. The researchers recomended to talie academic achievement in concideration-to sellect best sports studens in order to give more care to the level of education as a wholl. Cordination must be between teachers and coaches in csllecting operation.-
dc.subjectالإنتقاء الرياضيen_US
dc.subjectالرياضة المدرسيةen_US
dc.subjectأستاذ التربية البدنية والرياضيةen_US
dc.subjectSports sellectionen_US
dc.subjectschool sports activitiesen_US
dc.subjectphysical and sports teachersen_US
dc.titleمعاييرالإنتقاء للرياضة المدرسيةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Feniche_chenine.pdf576,63 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.