Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9611
Title: إستخدام قناة mbc للتفاعلية في مواقع التواصل الإجتماعي "اليوتيوب نموذجا" - دراســة وصفـية تحليلية لعينة من طلبة ثانية ماستر تكنولوجيا الإتصال الجديدة-
Authors: تومي فضيلة
ثابت, خديجة
هلالي, نسيمة
Keywords: إستخدام
قناة mbc
اليوتيوب
مواقع التواصل الإجتماعي
طلبة ثانية ماستر تكنولوجيا الإتصال الجديدة
دراســة وصفـية تحليلية
Issue Date: 2015
Series/Report no.: 2015;
Abstract: ملخص الدراسة تعتبرشبكاتالتواصلالاجتماعيمن بينمظاهرالتفاعليةفيإطارثورةالتكنولوجياتالحديثةللاتصال التي يمارسمنخلالهاالمستخدمونمختلف نشاطاتهمالتفاعليةالتشاركيةبكلحرية، بحيثلمتعدتقتصرعلىأنها من أدواتالاتصالوتبادلالآراءوالتسليةبينالأفرادوالمجموعاتعبرآلافالتطبيقاتالتيوفرتهالجمهورمستخدميها،بلتعدتذلكبحسبمتخصصينلتشكلواحدةمنأهمأدواتالإعلامالتفاعلي،يتواصلمنخلالهاالملايينالذينتجمعهماهتماماتمشتركة،حيثتتيحهذهالشبكاتلمستخدميهاالتعليقالحرومشاركةالملفاتوالصوروتبادلمقاطعالفيديووإنشاءالمدوناتوإرسالالرسائل،وإجراءالمحادثاتالفورية. يعداليوتيوبأحدركائزشبكاتالتواصلالإجتماعي، ورغمتأخرالقنواتالتلفزيونيةبصفةعامةوقناةmbcبصفةخاصةمنالاستفادةمنسيماتالأخيروعلىرأسهاالتفاعليةإلاأنهالمتخرجمنهذاالسياق، وقدانطلقهذاالبحثبهدفمعرفةاستخدامالأخيرةلتفاعليته، منخلالمعرفةاهتماماتالمستخدمينعلىمستوىصفحة القناة واستغلالهالهذاالفضاءالافتراضيالتفاعلي، وكذلكسببلجوئهااليهمنخلالإشكاليةتبحثكيفيةاستخدامالقناة التلفزيونيةmbc لتفاعليةمواقعالتواصلالاجتماعياليوتيوبنموذجا. ومنأهمالنتائجالتيتوصلإليهاالبحث , هيأنالقناةالتلفزيونيةmbcفرضتتواجدهاعلىشبكاتالتواصلالاجتماعيلاستغلالهذهالمساحةالافتراضية, التيوفرتلهافرصًالاستقطابجمهورجديدلخدماتهاومنتجاتهاالإعلامية،ولتعزيزمكانتهافينظرهؤلاءبتواجدهاعبرالوسائلالأحدث،فضلاعنالتواصلوالتفاعلمعالجمهورالمشاهدوسماعآرائهم، وتوفيروسيلةلدعمرسالةالقنواتالتلفزيونيةبإستخدامهالهذهالشبكاتالإستخدام الأمثلمنقبلالمؤسساتالإعلاميةالمعنية. Abstract The social media networks are deemed to be the interactive aspect of the modern technological revolution through which the internauts freely have access to their various participal activities. Social medias are no longer as seen (communicative, interactive that provide fun and comfort) they are now the most important interactive means in the informative field through which millions can connect one another. These networks allow them to comment, share files, pictures or exchange videos, make their own blogs, send messages or make live calls. YouTube is one of the most basic social media, despite that TV’s delay and mbc in particular to profit of the latter’s interactive features، they are all within the context. The present study is about how mbc make use of YouTube’s interactive features through the users’ interests on the channel’s website and the reasons behind the choice of the very site in its interaction with the viewers. The findings we got at the end prove that mbc has proven its position in the social media sites by offering a space to attract the viewers to its various services and its informative products as well as to prove its position within its viewers through being present in the modern means and interacting with the audience. These means offer also a supporting for the TV channel.
Description: جامعـــــــة قاصـــــــــــــــدي مربــــــاح ورقـــــــــــلـة كلية العلوم الإنســـانية و الإجتماعية قســــــــم علوم الإعلام والإتصال مذكـــــــــــــــــــــــرة لنيل شهــــــــــــــــــادة الماستر فــــــــي مـــــــــــيدان : العــــــــلوم الإنســـــــــانيــة شـــــــعـــــــبة: علــوم الإعـــــلام والإتصـــــال التـــخصــص : تكنولوجيا الإتصال الجديدة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9611
ISSN: k
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Thabet_lehlali.pdf2,28 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.