Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9803
Title: التفكير الناقد لدى تلاميذ التعليم الثانوي وعلاقته بالتحصيل الدراسي (دراسة ميدانية بثانويات بلدية الرويسات ورقلة)
Authors: الشــايب محمد الســـــاسي
بوطي, نادية
Keywords: Critical thinking
academic achievement
التحصيل الدراسي
التفكير الناقد
Issue Date: 2015
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى البحث في العلاقة بين التفكير الناقد والتحصيل الدراسي لدى تلاميذ التعليم الثانوي (الثالثة ثانوي ) في ثانوية (مالك بن نبي – الزياينة ) ببلدية الرويسات ولاية ورقلة،حيث بلغ حجم العينة (200) تلميذاً وتلميذة طبق عليهم مقياس التفكير الناقد لـــــــــ(عفانة )،الذي يقيس مهارات التفكير الناقد لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي، وبعد التأكد من خصائصه السيكومترية عن طريق الصدق التمييزي، والثبات عن طريق التجزئة النصفية وألفا كرونباخ، كانت نتائج الدراسة على النحو التالي: وجود علاقة ارتباطية موجبة ضعيفة بين التفكير الناقد والتحصيل الدراسي، لدى تلاميذ التعليم الثانوي عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في التفكير الناقد لدى تلاميذ التعليم الثانوي باختلاف (الجنس والتخصص) والتفاعل بينهما عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في التحصيل الدراسي لدى تلاميذ التعليم الثانوي باختلاف (الجنس والتخصص) والتفاعل بينهما وبعد ذلك تمت مناقشة النتائج في ضوء الدراسات السابقة والإطار النظري والمعلومات المتحصل عليها من خلال الميدان . الكلمات المفتاحية : التفكير الناقد ، التحصيل الدراسي
The present study aimed to examine the relationship between critical thinking and academic achievement among students in secondary education (secondary III) in a secondary (Malik bin Nabi - Zayaanh) Municipal RouissatOuargla Province in 2015, where the dish them critical thinking, which measures the critical thinking among students year Skills Scale Third secondary, after confirmation of psychometric characteristics through discriminatory honesty, and reliability for retail midterm and through Cranach's alpha, and the results of the study were as follows: The correlation between the presence of critical thinking and academic achievement, I have students in secondary education There were no statistically significant differences in academic achievement have students in secondary education according to (sex and specialization) and the interaction between them. There were no statistically significant differences in critical thinking among students in secondary education depending on the differences (sex and specialization) and the interaction between them. And then the results were discussed in the light of previous studies and theoretical framework and information obtained through the field Key words: Critical thinking, academic achievement
Description: التخصص:إرشاد وتوجيه
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9803
ISSN: k
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Boutabi_Nadia.pdf8,41 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.