Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9813
Title: أثرالمسؤوليةالاجتماعية في تحسين صورة المؤسسة الخدمية دراسة حالة لعينة من متعاملين مؤسسة موبيليس ورقلة
Authors: كـاهـية, فطيمــة
غيلاني, ايمان
Keywords: المسؤولية الاجتماعية
صورة المؤسسة
المسؤولية القانونية
المسؤولية الاقتصادية
social responsibility
enterprise image
legal responsibility
economic responsibility
Issue Date: 25-May-2015
Series/Report no.: 2015;
Abstract: تهدف الدراسة الحالية الى التعرف على واقع تطبيق المسؤولية الاجتماعية وأثره في تحسين صورة مؤسسة موبيليس للهاتف النقال والتعرف على مدى ادراك عينة الدراسة لمفهوم المسؤولية الاجتماعية للمؤسسة، اعتمدت الدراسة المنهج المتكامل في البحوث التطبيقية لتحقيق الارتباط والتلازم بين الجانب النظري والواقع التطبيقي وتم الاستعانة بالمنهج الوصفي التحليلي وذلك باستعمال الاستبيان لقياس صحة فروض الدراسة، وقد جرى دراسة عينة عشوائية من زبائن المؤسسة الخدمية موبيليس بلغ عدد افرادها ( 276 )فردا بمنطقة ورقلة و غرداية ،ولتحليل البيانات وإختبار الفرضيات تم إستخدام برنامج spss 20،و توصلت الدراسة بأن مؤسسة موبيليس تتمتع بصورة حسنة نتيجة ممارستها للدور الاجتماعي وبالتزامها للمسؤولية القانونية و المسؤولية الاقتصادية .
The present study aimstoidentify the reality ofthe application ofsocial responsibilityand its impact onimproving the image ofMobilisFoundationmobile phoneand to identify theextent ofthe study samplerealizationof the concept ofsocial responsibilityof the institution,The studyintegrated approachadoptedinapplied researchto achievethe linkandcorrelation betweentheoreticalandactual practicehas beento usethe curriculumAloanalyticaldescriptiveandby usingthe questionnaireto measurethe health ofthe study hypotheses, and have been a random sample ofserviceinstitutionMobiliscustomersstudythe number ofits membersreached(276) individualareaof OuarglaandGhardaia,Anddata analysis andhypothesis testinghas been usedspssprogram20, andthe studyconcludedthat theMobilisinstitution witha goodresultinsocialpracticeandits commitmentto the role oflegalresponsibilityandeconomic responsibility.
Description: جامعة قاصدي مرباح – ورقلة كلية العلوم الاقتصادية و التجارية وعلوم التسيير قسم علوم تجارية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9813
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ghilani_Imane.pdf2,71 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.