Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9906
Title: المشكلات النفسية والاجتماعية لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة دراسة استكشافية ببعض أكماليات ولاية ورقلة
Authors: لخضر عواريب
بجرة, أم الخير
Keywords: المشكلات النفسية
الاجتماعية
تلاميذ المرحلة المتوسطة
أكماليات ولاية ورقلة
Issue Date: 2015
Publisher: univ-ouargla.
Abstract: تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على، المشكلات النفسية والاجتماعية لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة، وكذا التعرف على الفروق في تلك المشكلات باختلاف( الجنس، المنطقة السكنية. السنة الدراسية )، وتحقيقا لذلك تم تصميم أداة الدراسة تضمنت (63) فقرة موزعة على مجالين، وكل مجال له (3) أبعاد. أما تساؤلات الدراسة فقد تمثلت في: - هل يعاني تلاميذ المرحلة المتوسطة في بعض إكماليات ولاية ورقلة من المشكلات النفسية والاجتماعية؟ - هل تختلف المشكلات النفسية والاجتماعية لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة باختلاف الجنس . - هل تختلف المشكلات النفسية والاجتماعية لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة باختلاف المنطقة السكنية. - هل تختلف المشكلات النفسية والاجتماعية لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة باختلاف السنة الدراسية. ولقد اعتمدنا في هذه الدراسة على عينة عشوائية طبقية، قدر عددها ب 200 تلميذ، اختيرت من أكماليات بلدية ورقلة، للموسم الدراسي 2014-2015 . اعتمدت الدراسة على أداة:أداة أساليب المشكلات النفسية والاجتماعية من إعداد الطالبة، تم التأكد من صدق و ثبات الأداة. وذلك باستخدام المنهج الوصفي الاستكشافي . كما تم استخدام الأساليب الإحصائية التالية:النسبة المئوية، اختبار(ت)، للكشف عن صحة تساؤلات الدراسة. بعد تحليل النتائج باستخدام الأسلوب الإحصائي (20 (spss، توصل البحث الحالي، إلى النتائج التالية: - أن مستوى المشكلات النفسية والاجتماعية لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة مرتفع. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية لمشكلات النفسية والاجتماعية لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة باختلاف الجنس. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية لمشكلات النفسية والاجتماعية لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة باختلاف المنطقة السكنية. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية لمشكلات النفسية والاجتماعية لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة باختلاف السنة الدراسية. وبعد مناقشة النتائج، خلصت الدراسة إلى مجموعة من الاقتراحات.
The present study aims to identify the psychological and social problems among middle school students as well as to identify the différences im thèse problèms according to (sex) residence and the school year , to allevieate the problèms they face , and to acheive his a study tod has bon sesigneis which included (63) ,tems slitributed on two aveas and each wea hos 3slimensions. the questions of the study are : -Are pupils of middle schools in ouargla suffes from psychological and social problèms ? - Are the psychological and social problèms diffèrent according to sex among middle school students ? - Are the psychological and social problèms diffèrent according to sesidence ? - Are the psychological and social problèmes, according to in différent depending on the school year ? The reseanch depended on a strtified random sample , as the number of 200 pupil selected from middle school in ouargla town for the school year 2014 /2015. The study depended on the tool : Tool nethods of psychological and social problèmes by the student , to was ascertained the vevacity and stability of the tool and using the descriptice exploratory, imethod. And to has bean the use of the following stalsticol me thods :percentage, test (t) for the detectionof health questions study. After analysing the results using the statistical ne thod (spss20),reserch, the following resnlts : - The level of psychological and social problèmes among middle scool pupils is high. - no statisticolly significant psychological and social problèms are différent anong middle scool stadents according to six. - there are significant psychological and social problèms among middle social scool stadents the resi . -no statisticolly significout différences psbchological and social problèmes among. After diswssing the resnlts, the study concluded 1 series of problèmes.
Description: التخصص:إرشاد و توجيه
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9906
ISSN: k
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bedjara_Oumelkheir.pdf4,22 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.