Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9999
Title: دور الإبداع الإداري في تحسين الأداء الوظيفي في المؤسسات الصغيرة والمتوسطة حالة مؤسسة صناعةالبيوت الصحراوية بتقرت
Authors: بوخلخال, عبد الرحيم
حفيان, طارق
Keywords: الإبداع
الإبداع الإداري
الأداء الوظيفي للعاملين
creativity
innovation management
job performance of employees
Issue Date: 25-Apr-2015
Series/Report no.: 2015;
Abstract: لقي قطاع المؤسسات الصغيرة والمتوسطة في الآونة الأخيرة اهتماما بالغا، وأصبح له دورا مهم في تنمية الاقتصاد الوطني، لكن مع التغيرات المتسارعة والتطورات المعقدة أصبح ضمان بقاء واستمرار هذا النوع من المؤسسات و تحسين الدور الذي تقوم به مرهونا بعدة تحديات، أهمها تلك المرتبطة بالاهتمام بالمورد البشري، حيث أن نجاحها مرتبط بمدى توفرها على إبداع إداري مميز يعكسه أداء العاملين في المؤسسة، لذا فإن هذه الدراسة هدفت إلى دراسة دور الإبداع الإداري في تحسين الأداء الوظيفي، حيث اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي، وقد تم تصميم استبانة كوسيلة لجمع البيانات اللازمة، وتم توزيعها على عينة الدراسة البالغ عددها (70) عاملا، حيث تم قبول (60) استبانة وذلك بنسبة (85.71%) من حجم العينة الأصلي باستخدام برنامج SPSS الإحصائي واستخدام الاختبارات الإحصائية المناسبة، بهدف الوصول لدلالات ذات قيمة ومؤشرات تدعم موضوع الدراسة .
Met small and medium enterprises rector met an extreme importance, in recent times and has become important for the development of the national economy, but with the rapid changes and complex developments , the survival and the continua tion of this type of institutions and the improvement of the role thes play has be come assoil ated with several challenges mot ably human resonrcers , since its success is linked to the extent provided by the administrative creativity reflected in the employees of an organization's performance, therefore, this study aimed to examine the role of Managing Creativity in improved functionality, where the study was based on a descriptive approach, it has been the identification of the study design as a means to collect the necessary data, and they were distributed to the study sample's (70), where (60) were analyzed to identify a rate (85.71%) of the original sample size by using the SPSS and the use of approach of statistical tests in order to reach the semantics of value and indicators that support the subject of the study.
Description: جامعة قاصدي مرباح – ورقلة – كلیة العلوم الاقتصادیة والعلوم التجاریة وعلوم التسییر قسم علوم التسییر
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9999
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Hafiane_Tarek.pdf0 BAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.