Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25082
Title: الألعاب الشبه رياضية و دورها في تحقيق التوافق النفسي والاجتماعي للتلاميذ أثناء حصة التربية البدنية والرياضية حسب رأي أساتذة المادة
Other Titles: دراسة ميدانية على مستوى أساتذة تقرت الكبرى
Authors: عبد القادر, برقوق
محمد, رابحي
Keywords: الألعاب شبه رياضية
التوافق النفسي
التوافق الاجتماعي
حصة التربية البدنية والرياضية
Semi-sports
psychological compatibility
social compatibility
Issue Date: 2020
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت الدراسة إلى إبراز الدور الفعال للألعاب الشبه رياضية في تنمية وتعزيز التوافق النفسي والإجتماعي لدى تلاميذ أثناء حصة التربية البدنية والرياضية في الطور المتوسط وزيادة نشاطهم وتحفيزهم في الوصول إلى الأهداف البيداغوجية والنفسية والإجتماعية من وراء حصص التربية البدنية. وقد عالج الباحث فرضيات بحثه بإستبيان محكم منظم لهذا الغرض على عينة بحثية مسحية تقدر بـــــ 120 أستاذ واستخدم المنهج الوصفي لموافقته نوع الدراسة، وقد استعان في تحليل بياناته بأهم الأساليب الإحصائية، وقد خلصت الدراسة إلى النتائج التالية : - للألعاب الشبه رياضية دور كبير في تحقيق التوافق النفسي لتلاميذ المرحلة المتوسطة. - للألعاب الشبه رياضية دور كبير في تحقيق التوافق الإجتماعي لتلاميذ المرحلة المتوسطة. - أساتذة مادة التربية البدنية والرياضية بموضوع الدراسة على دراية كبيرة بأهمية الألعاب شبه رياضية في تحقيق التوافق النفسي والإجتماعي.
The study aimed to highlight the effective role of semi-sports games in developing and promoting psychological and social compatibility among students during the middle stage of physical and sports education and to increase their activity and motivate them to reach the pedagogical, psychological and social goals of physical education classes . The researcher addressed the hypotheses of his research with a well-structured questionnaire for this purpose on a survey research sample estimated at 120 professors The descriptive method was used to approve the type of study, and in the analysis of its data he used the most important statistical methods, and the study concluded the following conclusions : - Semi-sports plays a major role in achieving psychological compatibility for middle school students. - Semi-sports plays a major role in achieving social harmony for middle school students. - Teachers of physical and sports education subject of study are very familiar with the importance of semi-sports games in achieving psychological and social compatibility
Description: وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم نشاطات التربية البدنية والرياضية، تخصص النشاط البدني الرياضي المدرسي.
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25082
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
رابحي محمد.pdf692,96 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.