Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26898
Title: دور برامج قناتي ماجد وCNعربية في تشكيل شخصية الأطفال _دراسة مسحية على عينة من تلاميذ ابتدائية تمرني موسى بتقرت_
Authors: بلمولاي, بدر الدين
منصوري, فريال
رغدة, انفال
Keywords: فناة ماجد
قناة CN عربية
شخصية الاطفال
الثأثير
Issue Date: 2021
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفنا من هذه الدراسة على التعرف على دور البرامج قناتي ماجد و CN عربية في تشكيل شخصية الأطفال ، حيث كانت الدراسة الميدانية على تلاميذ بولاية تقرت باختيار مؤسسة تعليمية هي ابتدائية تمرني موسى ومن أجل تحقيق هذا الهدف اعتمدنا في دراستنا على المنهج الوصفي واستخدما أداة الاستبيان لجمع البيانات ،و كان العينة مكونة 100 مفردة وطبقت هذه الدراسة على 91 مفردة تم اختيارهم بطريقة قصدية وقد توصلنا في دراستنا هذه إلى مجموعة من النتائج أهمها : - بفضل الأطفال تخصيص فترة الزوال في مشاهدة القناتين ، وذلك لمدة تقل عن ساعة طيلة أيام الأسبوع إذ يميلون لمشاهدة البرامج الناطقة باللغة العربية وقد بدءوا في مشاهدة برامج القناتين لمدة تفوق ثلاث سنوات . - هناك تقارب من حيث الدور الذي تلعبه القناتين في تشكيل شخصية الأطفال ، فكلاهما يحظى بمشاهدة كثيرة من طرف المبحوثين وكِلا القناتين فتمكنت من غرس بعض أفكارهما في الأطفال سواءً كانت إيجابية أو سلبية ، فقد تعلم المبحوثين قيماً وسلوكيات متنوعة من برامج القناتين تساهم تشكيل مباشر أو غير مباشر في بناء شخصية هؤلاء.
The aim of this study was to identify the role of the programs, Majid and CN Arabic, in shaping the personality of children, as the field study was conducted on students in the Wilayat of Toqourt by choosing an educational institution that is a primary school, Tamarni Musa. The sample consisted of 100 individuals, and this study was applied to 91 individuals who were chosen intentionally. In this study, we reached a set of results, the most important of which are: Thanks to the children, they allocate the meridian period to watch the two channels, for a period of less than an hour, seven days a week, as they tend to watch Arabic-speaking programs, and they have started watching the programs of the two channels for more than three years. - There is a convergence in terms of the role that the two channels play in shaping the personality of the children, both of which are widely viewed by the respondents, and both channels were able to instill some of their ideas in the children, whether they were positive or negative. The respondents learned various values and behaviors from the programs of the two channels that contribute directly or indirectly to the formation of children. direct in building their character.
Description: تخصص: الاتصال الجماهيري والوسائط الجديدة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26898
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mansouri-faryal.pdf729 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.