Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/10817
Title: تقييم السياسات التدريبية في المؤسسة العمومية " دراسة حالة جامعة قاصدي مرباح ورقلة خلال الفترة 2010-2015
Authors: رجم, خالد
بوجمعة, عوني
Keywords: تدريب
أداء العاملين
Training
Employees Performance
Issue Date: 23-May-2016
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: ان التدريب الجيد يؤدي الى جعل العامل داخل اي تنظيم إداري إلى فرد مثمرللمؤسسة قادرعلى تحقيق الأهداف وتقديم خدمات وأداء وإنتاجية عالية خلال فترات زمنية تدريبية محددة، ومن أهداف التدريب في المؤسسة بالنسبة للعاملين هوتهيئتهم وترك أثرواضح على أداء مهامهم وتطويرخبراتهم في المهام الوظيفية المطلوب أداءها،ولذلك تتبع المؤسسات سياساتها التدريبية،وللإجابةعلى إشكالية البحث وإختبارفرضياته تم الإعتمادعلى ،والملاحظة العلمية والإطلاع على الوثائق المقدمة من طرف المصلحة المشرفةعلى التدريب وتحسين المستوى،إضافة إلى الإستبيان الذي تم توزيعه على عينة مكونة من 268 موظفا استفادمن التدريب،كما تم الإعتمادفي تحليل بيانات الإستبانة على برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الإجتماعية SPSSوبرنامج جمع الجداول Excel،حيث توصلنا الىأنعمليةالتدريب في الجامعة بهاعدة اختلالات انطلاقا من تحديدالاحتياجات التدريبية،إضافة الى وضع برامج وطرق التدريب،كماأنه أيضاً لاتوجدعملية تقييم للتدريب،وعليه لنيحقق التدريب الاهداف التي تتمثل في تحسن أداءالفرد بعد التدريب، إلا إذا إتبعت المؤسسة محل الدراسة طرق علمية ومنهجية في تحديد الإحتياجات التدريبية، وذلك بتقييم العاملين قبل التدريب، ثم تحديد البرنامج التدريبي المناسب لهم،وتحديد الإختلالات والإنحرافات في عملية التدريب وذلك بتقييم العاملين بعد التدريب لمعرفة وتقييم أثر التدريب على أداء العامل والمؤسسة.
The good training leads to make the factor within any administrative organization to an individual in a productive enterprise is able to achieve the goals and the provision of services and performance and high productivity through training intervals selected, and training objectives in the organization for workers is to prepare them and left a clear impact on the performance of their functions and develop their expertise in the functional tasks to be performed, so keep track of institutions various training policies, and between these institutions University of Ouargla, in order to determine the effectiveness of the training policy, and the answer to the problem of research and test hypotheses have been relying on a personal interview with a training officer, and scientific observation,preview of the documents submittedby the interest supervising training and improving the level, in addition to the questionnaire, which was distributed to is made up of 268 employees sample benefited from the training, and have been relying on data analysis of the questionnaire on the statistical package for the Social Sciences SPSS program and tables Excel processor, where we determined that the process of training at the university by the promised imbalances proceeding from the identification of training needs, in addition to developing programs and training methods, and it is also no evaluation of the process of training, and the training will not achieve the goals which is to improve the performance of the individual after training, except if the organization followed a studied scientific and systematic methods, of to identify training needs, and by evaluating employees before the training, and then select the appropriate training program for them, and to identify imbalances and deviations in the training process, and through the evaluation of employees after training, to know and evaluate the impact of training on employees and organization performance
Description: قسم علوم التسيير
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/10817
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Aouni-boudjemaa.pdf13,3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.