Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/12233
Title: دور تدقيق نظام المعلومات الجغرافي الآلي في تحقيق أهداف المؤسسات العمومية دراسة حالة قطاع التكوين و التعليم المهنيين بولاية ورقلة
Authors: باسيمان, عبد المالك
إبراهيم بختي
Keywords: نظام معلومات
تدقيق،
Auditing
information system
Issue Date: 23-May-2016
Abstract: تهدف دراستنا إلى إظهار دور عملية تدقيق نظام المعلومات الجغرافي الآلي GIAS للتعرف على الأسباب الحقيقية لعدم التطبيق الجيد لهذا النظام في المؤسسات محل الدراسة و إبراز كيفية مساهمة عملية التدقيق في تحقيق أهداف المؤسسة التكوينية. حيث تكمن مشكلة الدراسة في عدم استجابة المؤسسات التكوينية لنظام GIAS وعدم التطبيق الجيد لبنوده وحيثياته و يتجلى ذلك من خلال الغياب النهائي لبعض المؤسسات ( مراكز أو معاهد) التكوينية في البوابة الإلكترونية لنظام المعلومات الجغرافي الآلي أو ملاحظة نقص معلومات مهمة كعروض التكوين للدورة الحالية أو لبقاء بعض المعلومات لدورات سابقة و غياب عمليات التحديث بما يتماشى مع الدورة الحالية بالإضافة إلى مشكل نوعية الصور و الفيديوهات المعروضة التي تبدوا في غالب الأحيان صور تحتاج للكثير من العناية كي تعرض للمستفيدين من هذا النظام . وتم اعتماد المنهج الوصفي و أسلوب دراسة الحالة كما تم استخدام الاستبيان كأداة لجمع المعلومات و استخدم البرنامج الإحصائي SPSS للقيام بعمليات المعالجة. و أسفرت الدراسة على النتائج التالية: - يوجد توافق كبير بين وجهة نظر مسئولي المؤسسات التكوينية مع النظرة الإستراتيجية للوزارة الوصية؛ - يوجد نقص واضح في توفير المؤسسة التكوينية للبيئة الملائمة و القواعد الهيكلية و تكوين الإطار البشري من أجل إنجاح نظام المعلومات الجغرافي الآلي؛ - يعكس محتوى نظام المعلومات الجغرافي الآلي بشكل محدود واقع المؤسسة التكوينية؛ - هناك مشاركة ضعيفة من أقطاب العملية التكوينية في دعم و إنجاح نظام المعلومات الجغرافي الآلي. The present study aims to show the role of audit on the geographical information automated system (GIAS) to determine the real reasons behind the lack of proper implementation of this system in the formative institutions under study and show the contribution of the audit process in achieving formative objectives of the institution. Where the problem of the study lies in the disability of formative institutions responding to GIAS and lack of proper implementation of its provisions and its reasons and reflected by the final absence of some institutions (Centers and Institutes ) formative in the portal geographical information automated system or noticing the lack of important information such as offers for the current session or for the remaining of some information from previous cycles and lack of updating in line with the current session as well as the problem of the quality of images displayed videos that appear in the pictures and often need a lot of care to show case the beneficiaries of this system. In this study we adopted a descriptive approach and a case study, also the questionnaire has been used as a tool to collect information and the use of the statistical program SPSS to carry out the treatment of data. The study yielded the following results: 1. There is a large consensus among the stand point official formative institutions with the strategic vision of the Ministry concerned; 2. There is a clear lack of providing an appropriate environment for the formative institution, structural rules and the composition of the human asset for the success of automated geographic information system; 3. Geographic information system automated content reflects reality to a limited extent and formative institution; 4. There is a weak participation of the formative process in supporting poles and the success of the automated Geographic Information System.
Description: جامعة قاصدي مرباح، ورقلة - الجزائر كلية العلوم الإقتصادية و العلوم التجارية و علوم التسيير
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/12233
ISSN: ya
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
bacciman-abdelmalk.pdf1,43 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.