Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/12901
Title: اثر إدارة المعرفة في تحقيق الابتكار التكنولوجي في المؤسسات الصغيرة والمتوسطة دراسة عينة من المؤسسات بولاية ورقلة
Authors: حجاج, عبد الرؤوف
رواي, وفاء
Keywords: معرفة
إدارة معرفة
knowledge
knowledge management
Issue Date: 25-May-2016
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى توضيح كيف تؤثر إدارة المعرفة على الابتكار التكنولوجي في المؤسسات الصغيرة والمتوسطة من خلال أبعاد إدارة المعرفة ( اكتساب وتوليد، تخزين، توزيع، تطبيق المعرفة). حيث تم استخدام أداة الاستبيان على عينة من المؤسسات الصغيرة والمتوسطة بولاية ورقلة، متمثلة في (4) من المؤسسات كعينة للدراسة وقد تم توزيع 100 استبيان واسترجاع 75 استبيان، وتم تحليل البيانات الواردة في الاستبيانات عن طريق استخدام الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (Spss) بالاعتماد على المتوسطات الحسابية، الانحرافات المعيارية، تحليل الانحدار المتعدد، وخلصت الدراسة الى العديد من النتائج أهمها: هناك توافر لأبعاد إدارة المعرفة في المؤسسات الصغيرة والمتوسطة محل الدراسة بمستوى متوسط من جهة، وأن أبعاد إدارة المعرفة من ( توليد واكتساب، تخزين، توزيع، وتطبيق المعرفة) ساهمت في تفسير قدرة العاملين في تحقيق الابتكار التكنولوجي في المؤسسات الصغيرة والمتوسطة على الترتيب كما يلي : ( تطبيق، تخزين، توزيع ثم توليد واكتساب المعرفة) من جهة أخرى.
This study aimed to show how knowledge management influences the technological innovation through its dimensions whether in small and medium-sized enterprises (acquire and generate, store, distribute, application of knowledge). To collect data we were administered questionnaire for small and medium enterprises ‘employee’s case of Ouargla. We started with the selection (4) of enterprises as a sample for this study; we distributed 100 questionnaires and received 75 questionnaires, the data were analyzed by using the statistical package for social sciences (Spss). Depending on the means, standard deviation, correlations coefficient, multiple regression. The study concluded with the following results: . That there are availability and the influence of knowledge management dimensions in the small and medium enterprises at this study, And that the dimensions of knowledge management (generation and the acquisition, storage, distribution, and application of knowledge) contributed to the technological innovation in small and medium enterprises.
Description: تسيير مؤسسات صغيرة ومتوسطة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/12901
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
rouai-wafa.pdf2,51 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.