Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/12969
Title: نموذج مقترح لمحددات تطبيق التسويق الأخضر في المؤسسات البترولية
Authors: قريشي, حليمة السعدية
قدي عبد المجيد
Keywords: صناعة بترولية
حماية البيئة
تسويق أخضر
تشريعات بيئية
مسؤولية بيئية
نظام الإدارة البيئية
استثمار أخضر
تأمين على مخاطر بيئية
سوناطراك
Oil industry
Environment preservation
Green Marketing
Environmental legislations
Environmental responsibility
the system of environmental administration
green investment
Assurance to environmental dangers
Sonatrach
Issue Date: 2016
Abstract: تماشيا مع الاتجاه العالمي بضرورة الحفاظ على البيئة حرص قطاع البترول على وضع العوامل البيئية على رأس أولوياته واتجه نحو دعم وتشجيع استخدام الطاقة التي دف إلى تحقيق المحافظة على البيئة، مكافحة التلوث واستخدام أنواع نظيفة من الوقود وتطبيق تكنولوجيا تحد من الآثار الضارة التي قد تنتج عن عمليات الصناعة البترولية والتي دد العملية الإنتاجية والعاملين قبل أن دد البيئة المحيطة نفسها، فكان التسويق الأخضر هو أحد الاستجابات المهمة للقلق البيئي، وأصبح يأخذ طابعا دوليا وعالميا أكثر من طابعه المحلي بوصفه المشاكل التي يواجهها هي مشاكل الكرة الأرضية بأكملها، وأن البحث في موضوع التسويق الأخضر يعد رؤية جديدة، تركز على الاستخدام الفعال للموارد ويهدف إلى تقديم القيمة الفضلى للعملاء والأطراف الأخرى ذات العلاقة آخذا بعين الاعتبار الحاجات البيئية والاجتماعية طويلة الأمد. ولأجل الاقتراب أكثر من المتطلبات الواجب توفرها لممارسة مفهوم التسويق الأخضر، من خلال تحديد دور العوامل الداخلية والخارجية التي تسبق تطبيق المفهوم على مستوى الصناعة البترولية، وقد تم التوصل إلى نموذج مقترح يصلح للتطبيق في الصناعة البترولية بوجه عام، والمؤسسات البترولية العاملة في الدول العربية بوجه خاص التي ترغب في تبني مدخل التسويق الأخضر.
Following the international trend of the necessity to preserve environment, the oil sector sets off to posit the environmental factors on the summit of its priorities. It also encourages and supports the utilization of energy that aims at maintaining the preservation of environment, facing pollution, using clean types of fuel, and applying a technology that reduces the pernicious effects that may stem from the oil industry processes which threaten the productive process and the employees before even threatening the surrounding environment. Thus, the Green Marketing is one the most important responses to the environmental unrest. This latter is getting much a global impress than the local impress, for the problems are facing the entire globe. Eventually, research into the topic of Green Marketing is considered a new vision, which focuses on the effectual utilization of resources, and aims to give away the additional value to the agents- and parties-proper, taking into account the long-term environmental and social needs. For the sake of getting much closer to the inescapable requirements that should be available to concretize the concept of Green Marketing, the role of the internal and external factors that precede the application of the concept at the level of oil industry is delineated. In addition, we arrived at an exemplar suggested to be appropriately applied within the oil industry globally, and in particular, within the oil institutions that function in the Arab countries that seek to adopt the access to Green Marketing.
Description: علوم التسيير
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/12969
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
korichi-Halima-Doctorat.pdf4,3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.