Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/13668
Title: دور التسويق الاجتماعي في تعزيز تبني المسؤولية الاجتماعية لدى المؤسسة الخدمية "دراسة حالة المديرية الجهوية لاتصالات الهاتف النقال موبيليس ولاية ورقلة"
Authors: مناصرية ,رشيد
بوغـــرارة, علي
Keywords: التسويق الاجتماعي
المسؤولية الاجتماعية
social marketing
social responsibility
Issue Date: 2016
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على اثر تطبيق مفهوم التسويق الاجتماعي بأبعاده في مؤسسة اتصالات الجزائر للهاتف النقال موبيليس على تبني المسؤلية الاجتماعية لهذا اشتمل مجتمع الدراسة على العاملين في هذه الشركة وتم أخذ عينة عشوائية من الشركة حيث تكونت العينة (المديرية الجهوية موبليس ورقلة) من 31عاملا ولأجل اختبار فرضيات الدراسة تم استخدام عدد من الأساليب الإحصائية : النسب المئوية و التكرارات، الوسط الحسابي و الانحراف المعياري، ومعامل كرونباخ ألفا Cronbach’ s Alpha ، اختبار T للفروقات، اختبار ANOVA à 1 facteur، اختبار الانحدار المتعدد Multiple regressionو البسيط، وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج من أهمها : هناك توافر لأبعاد المسؤولية الاجتماعية و فهم. فضلا عن وجود تباين في مستوى فهم التسويق الاجتماعي يعزى لاختلاف خصائصهم الديموغرافية(عامل الخبرة) ،وجود اثر ضعيف بخصوص دور التسويق الاجتماعي على تبني مفهوم المسؤولية الاجتماعية للشركة موضوع الدراسة يعزى الى ان عدم ﺍﻟﺘﺯﺍﻡ الشركة بمسؤولياتها الاجتماعية و هو الذي يحقق لها اهدافها المشروعة من جهة بالاضافة الى الى تمكينها لنيل رضا جماهيرها المستهدفة من جهة اخرى، وقد خلصت الدراسة الى محموعة من التوصيات منها: يجب على شركات الاتصالات الجزائرية الاستمرار في تطبيق مفهوم التسويق الاجتماعي، إنشاء دائرة مختصة لمتابعة تطبيق مفهوم التسويق الاجتماعي،تطوير وتحديث الجوانب التي تخص التسويق الاجتماعي وإضافة جوانب أخرى،عرض كافة المعلومات عن برامج التسويق الاجتماعي بشفافية وتشجيع بقية الشركات في تطبيق ھذا المفهوم ،إجراء دراسات أخرى لفهم طبيعة وخصائص المنتجات والخدمات التي تنسجم مع مفهوم التسويق الاجتماعي،إجراء دراسة لاحقة تبين الفرق بين تطبيق شركات الاتصالات . المختلفة لتطبيق مفهوم التسويق الاجتماعي،وكذا اثر تطبيق التسويق الاجتماعي على تعزيز المسؤولية الاجتماعية في المؤسسة الخدمية من منظور المستخدمين
This research aims to identify the impact of the application of the concept of the social dimensions of marketing in Algeria Telecom Corporation for mobile phone Mobilis to adopt social responsibility for this included the study population on working in this company has been taking a random sample of the company where he formed the sample (Regional Directorate Mobliss Ouargla) of 31 workers and for test the hypotheses of the study was the use of a number of statistical methods: percentages and duplicates, the arithmetic mean and standard deviation, and coefficient Cronbach's alpha Cronbach 's alpha, test T for differences, test ANOVA à 1 facteur, multiple regression test multiple regression and simple, The study found set of results from the most important; There are availability of the dimensions of social responsibility and understanding. As well as a discrepancy in the level of understanding of social marketing is due to the difference in their demographics (the experience factor), the presence of trace weak on the role of social marketing to embrace the concept of social responsibility of the company subject of the study is due to the lack of the company's social responsibility and commitment is the one who achieves her goals legitimate one hand as well as to enable them to gain satisfaction audiences targeted on the other hand, the study concluded Mahmoah of recommendations including: the Algerian telecommunications companies must continue to apply the concept of social marketing, the establishment of competent jurisdiction to follow the application of the concept of social marketing, development and modernization of aspects pertaining to social marketing and add other aspects, all information on social marketing programs transparently and encourage the rest of the companies in the application of this concept, further studies to understand the nature and characteristics of the products and services that are consistent with the concept of social marketing, for subsequent study showing the difference between the application of telecommunications companies. Different application of the concept of social marketing, as well as the impact of the application of social marketing to promote social responsibility in the service of the enterprise customer perspective.
Description: تسويق الخدمات
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/13668
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
boughrara-ali.pdf1,54 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.