Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/14666
Title: دور إبداع المنتج في تحسين صورة المؤسسة الصغيرة والمتوسطة حالة مؤسسة كليمكا لصناعة الغرف الصحراوية-تقرت-
Authors: شــــــابية, خليدة
عبد الرؤوف حجاج
Keywords: إبداع منتج
product innovation
صورة مؤسسة
enterprise image
تقديم منتج جديد
product introduction
Issue Date: 13-May-2017
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن دور إبداع المنتج في تحسين صورة المؤسسة الصغيرة و المتوسطة في مؤسسة كليمكا لصناعة الغرف الصحراوية–تقرت- ولاية ورقلة. وقد قام الباحث باستخدام أداة الاستبيان لجمع البيانات والمعلومات،وتم سحب عينة عشوائية بسيطة، حيث بلغت هذه العينة (100) زبون، وتم تحليل البيانات الواردة في الاستبيانات عن طريق استخدام الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (spss)وذلك بالاعتماد على المتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية،معاملات الارتباط، تحليل الانحدار المتعدد. وقد خلصت الدراسة لعدد من النتائج أهمها : أنه يتوفر في مؤسسة محل الدراسة (مؤسسة كليمكا لصناعة الغرف الصحراوية-تقرت) درجات متفاوتة من أبعاد إبداع المنتج وأن هناك صورة المؤسسة مقبولة بدرجة متوسطة، ويوجد تاثير قوي بين إبداع المنتج وصورة المؤسسة،حيث بلغت درجتها (0.737)، كما أظهرت النتائج كذلك أنه لا توجد فروقات ذات دلالة إحصائية في تصور أفراد عينة الدراسة لصورة المؤسسة تعزى إلى المتغيرات الشخصية ( الجنس، العمر، المستوى التعليمي. This study aims at revealing the role of product innovation in improving the image of small and medium enterprises in the Kalimka Establishment for the Chamber of Desert Industries Kerkat, Ouargla State. The researcher used the survey tool to collect data and information, And a simple random sample was drawn, as this sample reached (100) customersThe data in the questionnaires were analyzed using the statistical package for social sciences (SPSS) based on the arithmetic mean, standard deviations, correlation coefficients, and multiple regression analysis: (Kalimka Institute for the manufacture of desert rooms –touggourt-) degrees of varying dimensions of creativity product and that there is a medium acceptable to the institution, and there is a strong impact between the creativity of the product and the image of the institution, reaching a level (0.737), and the results also showed that no There are statistically significant differences in the perception of the individuals of the study sample of the image of the institution due to the personal variables (gender, age, educational level
Description: جامعة قاصدي مرباحورقلة_ الجزائر كليةالعلومالاقتصاديةوالعلوم التجاريةوعلومالتسيير قسمعلوم التسيير مذكرةمقدمةلاستكمالمتطلباتشهادة ماستر أكاديمي، الطور الثاني الميدان:العلومالاقتصادية والعلوم تجارية و علوم التسيير فرع علوم التسيير تخصص :تسيير المؤسسات الصغيرة والمتوسطة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/14666
ISSN: sa
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
khalida_chabia.pdf.pdf3,04 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.