Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/14864
Title: أثر التفكير الإبداعي على جودة خدمة تعليم العالي دراسة ميدانية في جامعة قاصدي مرباح-ورقلة
Authors: بوخلوة, باديس
بلة, فريدة
Keywords: إبداع
تفكير
جودة
Quality
Creativity
Thinking
Issue Date: 14-May-2017
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى معرفة أثرالتفكير الابداعيعلى جودة الخدمة في التعليم العالي بجامعة ورقلة من خلال أبعاد التفكير الابداعي. حيث تم استخدام أداة الاستبيان على عينة من المديرين في جامعة قاصدي مرباح ورقلة، قد تم توزيع 186 استبيان واسترجاع97 استبيان، وتم تحليل البيانات الواردة في الاستبيانات عن طريق استخدام الحزمة الاحصائية للعلوم الاجتماعية20 (spss)بالاعتماد على المتوسطات الحسابية، الانحرافات المعيارية، تحليل الانحدار الخطي، وخلصت الدراسة إلى العديد من النتائج أهمها:أن التفكير الابداعي له أثر مرتفع على جودة الخدمة في جامعة ورقلة لدى المديرين، وان مستوى التفكير الابداعي في الجامعة يتصف بالمرتفع.
This study aimed to know the effect of creative thinking on service quality on higher education in through the dimensions of creative thinking. The survey tool was used on a sample of managers at the University of kasdi Marbah ouargla. 186 questionnaire were distributed and 97 questionnaires were retrieved. The data in the questionnaires were analyzed using the statistical package of social sciences 20 (spss) based on the arithmetic averages, standard deviations, linear regression analysis , And the study reached many results, the most important: that creative thinking has a high impact on the service quality in the University of Ouargla for managers, and that the level of creative thinking in the university is characterized as high
Description: ادارة اعمال
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/14864
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
bala-farida.pdf2,26 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.