Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/15298
Title: دراسة عوامل رضا الطلبة المقيمين على جودة الخدمات الجامعية المقدمة "عينة من طلبة الاقامات جامعة قاصدي مرباح-ورقلة
Authors: بن قرينة, محمد حمزة
سهلي, خالد
Keywords: عوامل الرضا
اقامات جامعية
طلبة المقييمن
resident students
satisfaction factors
university campuses
Issue Date: 17-May-2017
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: تهدف الدراسة الى معرفة عوامل رضا الطلبة المقيمين على جودة الخدمات الجامعية وذلك لإبراز الدور الذي يلعبه الطلبة بصفة عامة والطلبة المقييمن بصفة خاصة وما تقوم به مديرية الخدمات الجامعية لمعرفة و دراسة احتياجاتهم وتلبيتها وكذلك تحسين جودة الخدمات المقدمة على مستوى الأحياء الجامعية وكذلك خدمات النقل الجامعي ،وعلى هذا الأساس تمت معالجة الدراسة انطلاقا من إشكالية التي تم طرحها بالشكل التالي : ماهي عوامل رضا الطلبة المقييمن على جودة الخدمات الجامعية المقدمة؟ وقصد الإجابة على الإشكالية المطروحة نستخدم المنهج الوصفي التحليلي مع الجانب النظري للدراسة، أما فيما يتعلق بالجانب الميداني فقد تم الاعتماد في الدراسة على توزيع استبيانات على أفراد العينة المتمثلة في طلبة الأحياء الجامعية جامعة قاصدي مرباح- ورقلة والتي بلغ عددها 850استبيان وبعد معالجتها باستخدام أدوات إحصائية منها SPSS v24 فقد تم التوصل وتحديد عوامل رضا الطلبة المقييمن التي كانت وفق خيارين بين الوضع الحالي والوضع الممكن ومن خلال هذا المحور نتعرف على اتجاهات رضا الطلبة وكذلك من خلال المحور الثاني حول أبعاد جودة الخدمات الجامعية عن طريق جانب الملموسية ،الاعتمادية ،الاستجابة، التعاطف والأمان
The study aims at finding out the factors of satisfaction of students in general and the students who are residing in the campus of the university of Ouargla in particular and what the directorate of the university services-Ouargla is doing in order to identify and study the needs and fulfil them. Also, improving the quality of the services provided at the level of university campuses as well as the services of the university transportation. On this basis, the study was treated with reference to the problematic that that has been put forward as follows: what are the factors of satisfaction of the resident students on the university services provided? In order to answer the problem posed, the use of a descriptive analytical approach with the theoretical side of the study. With regard to the practical side, the study has relied on the distribution of 850 questionnaires to the members of the sample of students in the campus of the university of Kasdi Merbah Ouargla. After the treating these questionnaires with some statistical tools such as SPSS v 24.Two options between the current situation and the situation is possible through this axis to know students’ satisfaction trends, as well as during the second axis on the dimensions of the quality of the university services through the Tangibles, Reliability, Responsiveness, Empathy, Assurance
Description: تسويق الخدمات
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
khaled-SAHLI.pdf2,47 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.