Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/15577
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorحجاج, عبد الرؤوف-
dc.contributor.authorحفيان, عبد الفتاح-
dc.date.accessioned2017-09-24T10:10:52Z-
dc.date.available2017-09-24T10:10:52Z-
dc.date.issued2017-05-13-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/15577-
dc.descriptionتسيير مؤسسات صغيرة ومتوسطةen_US
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة الى تقييم كفاءة الاداء التسويقي في المؤسسات الصغيرة والمتوسطة الناشطة في قطاع الحليب ومشتقاته بولاية غرداية ،حيث تمت الدراسة على عينة من 03 مؤسسات رائدة في القطاع محليا. واعتمدنا في جمع البيانات على المقابلة الشخصية مع مسؤولي هاته المؤسسات وكذا بعض الاحصائيات من الجهات الرسمية والمجلات. و لأغراض الدراسة وتحليلها تم استخدام اسلوب تحليل مغلف البيانات DEA أين تم تحديد المدخلات متمثلة في عدد العمال المكلفين بمهمة التسويق وعدد الوكلاء الموزعين ،في حين ان مخرجات الدراسة شملت الحصة السوقية و الربحية. توصلت الدراسة الى جملة من النتائج نذكر منها:  تحقيق مستوى عالي من الكفاءة في ملبنة ملكينا مقارنة ببعض المؤسسات؛  متوسط الكفاءة لملبنة علواني 97% ،ملبنة الشيحية 93% و100 % ملبنة ملكينا؛  تحتاج كل من ملبنة علواني وملبنة الشيحية الى بعض التحسينات لتحقيق كفاءة تامة سوآءا من عدد العمال المكلفين بالتسويق او عدد الوكلاء الموزعين.en_US
dc.description.abstractThe aim of this study is to evaluate the efficiency of marketing performance in small and medium enterprises active in the milk and dairy products sector in the state of Ghardaia, where a study was conducted on a sample of 03 leading institutions in the sector locally. In the data collection we relied on the personal interview with the officials of these institutions as well as some statistics from the official authorities and magazines. For the purposes of the study and analysis, the method used to analyze the data envelope (DEA) where the inputs were identified in the number of workers assigned to the marketing task and the number of agents distributors, while the outputs of the study included market share and profitability. The study reached a number of results, including:  Achieving a high level of efficiency in the Dairy of “Milkina”;  The average efficiency of dairy Alwani is 96.90%, dairy Chihia 93.10% and 100% dairy Milkina;  Both Alawani and Chihia Dairy need some improvements to achieve full efficiency, whether the number of workers in charge of marketing or the number of agents distributors.-
dc.language.isoother-
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح ورقلة-
dc.subjectكفاءةen_US
dc.subjectعمال مكلفين بالتسويقen_US
dc.subjectاداء تسويقيen_US
dc.subjectmarketing performanceen_US
dc.subjectEfficiencyen_US
dc.subjectmarketing workersen_US
dc.titleتقييم كفاءة الأداء التسويقي في المؤسسات الصغيرة والمتوسطة دراسة لمجموعة مؤسسات ناشطة في قطاع الحليب ومشتقاته بغردايةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Hafian-Abdlfetah.pdf2,88 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.