Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/15647
Title: أثر إدارة المعرفة على السلوك الإبداعي للعاملين في المؤسسات الصغيرة والمتوسطة دراسة حالة للمؤسسات الصحية بولاية ورقلة ( المرشد، المصطفى، الضياء) خلال فترة 2017
Authors: مناصرية, رشيد
بلعالم, أسماء
Keywords: إدارة معرفة
سلوك ابداعي
إبداع
Creative
Knowledge management
Creative behavior
Issue Date: 14-May-2017
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة واقع إدارة المعرفة من خلال عمليات ( توليد المعرفة ، تخزين المعرفة، توزيع المعرفة ،تطبيق المعرفة) لمؤسسات: الضياء ،المصطفى ،المرشد ومدى أثرها على السلوك الإبداعي للعاملين, حيث تم الإعتماد على المنهج الوصفي وإستخدام الإستبانة على عينة بلغ عددها (51) عامل من: (أطباء ،ممرضين) المتمثل في إحتمالية وجود علاقة الإدارة والمعرفة و النسخة (19), تم التوصل إلى النتائج التالية: (SPSS) السلوك الإبداعي للعاملين ، وبعد التحليل الإحصائي عن طريق البرنامج -وجود مستوى متوسط لأبعاد المعرفة في المؤسسات عينة الدراسة والمستوى المرتفع من بينها هوعمليةة توليد المعرفة، وكانت العلاقة الإرتباطية طردية قوية بين متغيري الدراسة حيث معامل الإرتباط (71.9%)، وبعدتحليل الإنحدار المتعدد ثبت تأثير كل من توزيع وتخزين المعرفة عل السلوك الإبداعي وفق معدل إرتباط قدره(72.1%)، وهذا مايدل على أهمية هذين البعدين في تعزيز السلوك الإبداعي للعاملين في المؤسسات عينة الدراسة.
The present study aimed at identifying the reality of knowledge management through processes (knowledge generation, knowledge storage, knowledge distribution Application of knowledge) for institutions: Al-Diaa, Al-Mustapha, and El mourched its impact on creative behavior of employees, where it was adopted. On the descriptive approach and the use of the questionnaire on a sample of (51) workers from: (doctors, nurses) of the probability Through the program, the following results were reached : The existence of an average level of the dimensions of knowledge in the institutions of the study sample and the high level, including knowledge generation, The correlation relationship was strong among the variables of the study, where the correlation coefficient 71.9%)) After multiple regression analysis, the effect of both knowledge distribution and storage on creative behavior was determined by correlation rate capacity 72.1%)) This demonstrates the importance of these two dimensions in enhancing the creative behavior of employees in sample study institutions.
Description: تسيير المؤسسات الصغيرة والمتوسطة
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Belalem-Asmaa.pdf1,75 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.