Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/15711
Title: دور أساليب العرض عند نقطة البيع على القرار النهائي لزبائن المحل التجاري من وجهة نظر زبائن المحل دراسة المحل التجاري (Top Shopping) ورقلة
Authors: خويلد, عفــــاف
قريدة, محمد
Keywords: أساليب العرض
قرار شراء المستهلك
نقطة البيع
Display methods decision to buy consumer point of sale
Issue Date: 2017
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: تهدف هذه الدراسة الى معرفة جملة من أساليب العرض ومدى تأثيرها على القرار النهائي لزبائن المحل التجاري بحيث تعتبر واحدة من أهم الانشطة التسويقية التي يجب على أصحاب المحلات التجارية إدراكها وهذا من أجل زيادة مبيعاتهم وتصريف سلعهم وجذب أكبر عدد من المستهلكين أو المارة أو المرتادين على هذه المحلات، هذه الاساليب والتقنيات تمثل توظيف الجانب المادي في هذا النشاط، و لقد تم اتباع المنهج الوصفي في هذه الدراسة واستخدام الاستبيان لاستقصاء عينة من زبائن المحل وتحليل النتائج ببرنامج Spss وكان من أهم النتائج المتوصلة في هذه الدراسة أن أساليب العرض في المحل التجاري تعمل على تحفيز قرار الشراء للزبون ، كما تساعد أصحاب المحلات التجارية على دراسة سلوك المستهلك و معرفة رغباته واكتشاف الطرق والآليات الجديدة قصد التأثير على الزبون و القيام بعملية الشراء ومحاولة ارضاءه والمحافظة عليه .
The aim of the study is to know a variety of presentation methods and their effect on the final decision of the customers of the commercial shop so that it is considered one of the most important marketing activities that the owners of the shops must realize in order to increase their sales and disposal of their goods and attract the largest number of consumers or passers-by on these stores Techniques represent the employment of the physical aspect in this activity . The descriptive approach was used in this study and the questionnaire was used to survey a sample of the customers of the shop and analyze the results with the spss program. One of the main findings of this study is that the presentation methods in the shop work to stimulate the buying decision of the customer and help shop owners to study consumer behavior new ways and mechanisms to influence the customer and to do the purchase and try to
Description: تسويق الخدمات
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/15711
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Gruida-Mohmmed.pdf2,22 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.