Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/16870
Title: دور تبني المسؤولية الاجتماعية في خلق قيمة مشتركة للمؤسسة الاقتصادية " دراسة حالة المركب الصناعي التجاري مطاحن الزيبان – القنطرة– ببسكرة " للفترة (2010-2016)
Authors: كيحلي, عائشة سلمة
بعجوج, مريم
Keywords: خلق قيمة مشتركة
مسؤولية الاجتماعية
خلق القيمة
قيمة اقتصادية مضافة
social responsibility
value creation
added economic value
creating shared value
Issue Date: 8-May-2018
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى البحث عن مدى مساهمة تبني المسؤولية الاجتماعية في خلق قيمة مشتركة للمؤسسة الإقتصادية، حيث أجريت في مؤسسة مطاحن الزيبان- القنطرة -ببسكرة خلال الفترة (2010-2016)، ومن أجل جمع البيانات والمعلومات اللازمة تم إجراء مقابلة مع رئيسة فرع الأمن والوقاية وتوزيع استمارة استبيان على عينة مكونة من 56 عامل، إضافة الى تحليل القوائم المالية لحساب المؤشرات المتعلقة بالقيمة الإقتصادية المضافة، كما تم الاستعانة بالبرنامج الإحصائي SPSS و Excel لمعالجة البيانات واستخراج نتائج الدراسة، وتوصلنا إلى أن هناك تبني للمسؤولية الاجتماعية في المؤسسة من خلال أبعادها ( إتجاه المجتمع ، العمال، المستهلكين والبيئة)، كما بينت علاقة الارتباط بين أبعاد المسؤولية الاجتماعية وخلق القيمة الاجتماعية وجود ارتباط طردي وقوي بلغ 74.5% في حين كانت نتيجة القيمة الإقتصادية المضافة سالبة خلال فترة الدراسة (2010- 2016) وبالتالي هناك هدر للقيمة الاقتصادية، باستثناء سنة 2015 كانت نتيجة القيمة الاقتصادية المضافة عندها موجبة أي هناك خلق للقيمة الاقتصادية وتوجه نحو تبني المسؤولية الاجتماعية، ومنه هذا التبني يساهم في خلق قيمة اجتماعية للمؤسسة ومن ثم تحسين القيمة الاقتصادية.
The study aimed was to research the extent to which social responsibility was used to create shered va forlue the enterprise, she was conducted at the Al-Ziban-Al-kantara Biskra Mills during the period (2010-2016), In order to collect the necessary data and information, was an interview with the head of the Security and Prevention Branch and the distribution of a questionnaire form on a sample of 56workes, in addition to the analysis of financial statements to calculate indicators for economic value added, and used the statistical program SPSS and Excel to process the data and extract the results of the study, and we found that there is adoption of social responsibility in the institution through its dimensions (the direction of society, workers, consumers and the environment) , And that creating social value through the correlation between the dimensions of social responsibility and the creation of value of a strong correlation of 74.5% , while the result of economic value added negative during the period of study (2010 - 2016), and thus there is a waste of economic value, except in 2015 was the result of economic value added Then there is a positive so is a creation of economic value, And towards adoption of social responsibility, and thus this adoption contributes to the creation of social value of the enterprise and thus improve the economic value..
Description: مالية المؤسسة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/16870
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
bajoje-mariem.pdf1,53 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.