Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19137
Title: فاعلية ممارسة الأنشطة الفنية في التخفيف من السلوك العدواني لدى أطفال مرحلة التربية التحضيرية "دراسة تجريبية بابتدائية هواري بومدين بلدية بن ناصر ورقلة
Authors: تارزولت عمرونــي, حورية
مزوز, عبد الحليم
Issue Date: 2018
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة فاعلية ممارسة الأنشطة الفنية المتمثلة في نشاط الرسم في التخفيف من السلوك العدواني لدى أطفال مرحلة التربية التحضيرية بابتدائية هواري بومدين بلدية بن ناصر ولاية ورقلة، ولتحقق من فرضيات الدراسة اعتمدنا على المنهج شبه التجريبي ذو تصميم العينة الواحدة، و03 قياسات (قبلي- بعدي- تتبعي)، وذلك باستخدام مقياس السلوك العدواني للأطفال لـ (وديع الصايغ وديع الصايغ)، واستخدام برنامج الأنشطة الفنية المقترح (من إعداد الباحث)، على عينة قوامها (15) طفل وطفلة، وبعد جمع البيانات ومعالجتها توصلت الدراسة للنتائج التالية: - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في كل بعد من أبعاد مقياس السلوك العدواني والدرجة الكلية لدى عينة الدراسة بين كل من التطبيق القبلي والبعدي للبرنامج المقترح للأنشطة الفنية. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجات مقياس السلوك العدواني بين الجنسين في القياس القبلي. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجات مقياس السلوك العدواني بين الجنسين في القياس البعدي. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في كل بعد من أبعاد مقياس السلوك العدواني والدرجة الكلية لدى عينة الدراسة بين التطبيق البعدي والتتبعي للبرنامج المقترح للأنشطة الفنية.
The present study aims to know the effectiveness of the art activities in drawing activity in decreasing of aggressive behavior among the children at preparatory education in primary school Hawari Boumediene at Ben Nasser in Ouargla. To achieve the objectives of this study we relied on the semi-experimental method of design of one sample and three tests (pre-test, post-test follow-up test), using the aggressive behavior of children scale of (Valentina Wadih Sayegh) and using the proposed program of technical activities (prepared by the researcher) on a sample of 15 boy and a girl. After the data collection and statistical analysis the study showed the following results: - There were statistically significant differences in each dimension of the aggressive behavior scale and the total score in the study sample between the pre-test and post-test of the proposed program of technical activities. -There were statistically significant differences in the aggressive behavior scale between the sexes in pre-test. -There were statistically significant differences in the aggressive behavior scale between the sexes in post-test. - There were statistically significant differences in each dimension of the aggressive behavior scale and the total score in the study sample between the post-test and follow-up test of the proposed program of technical activities.
Description: قسم علم النفس وعلوم التربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19137
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MEZOUZ.Abdelhalim.pdf7,27 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.