Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19727
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorعبد الله, بوجرادة-
dc.contributor.authorخالد, بوقنينة-
dc.contributor.authorعماد الدين, رحيم-
dc.date.accessioned2018-11-19T11:05:46Z-
dc.date.available2018-11-19T11:05:46Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19727-
dc.descriptionوزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم النشاط البدني الرياضي التربوي، تخصص التربية الحركية للطفل والمراهق.en_US
dc.description.abstractتعد الكفاية التكوينية احدي الجوانب الرئيسة لأساتذة المرحلة الابتدائية وان امتلاكهم لها يظهر لنا مؤشرات إمكانية تكوين الأساتذة ومن ثم تطوير الجانب التعليمي بشكل عام، و قد هدفت الدراسة الحالية إلى تحديد الكفاية التكوينية لدى أساتذة و أستاذات التربية البدنية و الرياضية للمرحلة الابتدائية وتحديد الأهمية النسبية لهما، استخدم الباحثان المنهج الوصفي بالأسلوب المسحي لملائمته طبيعة المشكلة وقد ضم مجتمع الدراسة أساتذة و أستاذات التربية البدنية و الرياضية لمرحلة الدراسة الابتدائية في دائرة متليلي ولاية غرداية ، وتم اختيار عينة عشوائية من المجتمع الأصلي للدراسة قوامها ( 80 ) أستاذ و في الدائرة المذكورة . قام الباحثان ببناء أداة الدراسة المتمثلة بالاستبيان الذي احتوى (19 ) فقرة موزعة على ( 2 ) محورين هما ( نظرة أساتذة المرحلة الابتدائية لحصة التربية البدنية والرياضية (، و(الكفاية التكوينية لدى أساتذة المرحلة الابتدائية ) تم تطبيقها على أفراد عينة الدراسة استخدم الباحثان الوسائل الإحصائية المناسبة لتفسير النتائج . وقد خرجت الدراسة باستنتاجات عدة تم في ضوئها إعلان عدد من التوصيات منها: 1- تكثيف الدورات التكوينية من قبل الاختصاصيين التربويين كنماذج تطبيقية لتطوير كفاية الأساتذة و الأستاذات . 2- حث الاختصاصيين التربويين على التنمية الأكاديمية والمهنية ذاتياً لأهميتها وارتباطها بالنمو المهني للأساتذة . 3- تفعيل نظام التكوين أثناء الخدمة للأساتذة و الأستاذات لتطوير كفايتهم التدريسية.en_US
dc.description.abstractThe education and teaching sufficiency are considered as one of the main sides for the evaluating of the teachers’ performance .the way that such performance has this sufficiency been in role show as the signs of the ability of the indirect evaluation for the teachers preparing programs, and then the developing of the whole teaching process in general. The purpose of this study is to indicate the educational sufficiency of the teacher in the physical educational skills in the intermediate schools, and to deal with the portioned important to them. The researchers have used the descriptive approach by the survey procedure since it fits the nature of the problem the research includes teachers of the intermediate schools in the governorates of Metlili, Ghardaia. the samples had been chosen randomly from the origin society of the study for (80) teachers of sports from the area that has just been mentioned .the researcher have built the means of the study which it is the quiz that contains (19) items distributed on (2) fields, they are respectively : the prospective of the sufficiency of the physical education lessons , sufficiency training , sufficiency of the carrying out ,sufficiency of methods of teaching and the skills of evaluation, all of these have been applicator on the individuals of the primary education. They used the statistical means to explain the results. The study has come out with many conclusions mentioned the following recommendations: 1-To increase the training courses by the educational specialists as application samples to develop the sufficiency of the teachers. 2- To stimulate the educational specialists on the academic and career development for its importance and relation with the cared development of the teacher. 3- Activate the training system during the service of the teacher to develop their educational sufficiency.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.subjectالكفاية التكوينيةen_US
dc.subjectحصة التربية البدنيةen_US
dc.subjectأستاذة المرحلة الابتدائيةen_US
dc.subjectSufficiency training-
dc.subjectMiddle school teacher-
dc.subjectphysical education classes-
dc.titleالكفاية التكوينية لدى أستاذ المرحلة الابتدائية وأثرها على إنجاز حصة التربية البدنية والرياضية.en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
االنسخة الاصلية-ilovepdf-compressed.pdf648,25 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.