Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19727
Title: الكفاية التكوينية لدى أستاذ المرحلة الابتدائية وأثرها على إنجاز حصة التربية البدنية والرياضية.
Authors: عبد الله, بوجرادة
خالد, بوقنينة
عماد الدين, رحيم
Keywords: الكفاية التكوينية
حصة التربية البدنية
أستاذة المرحلة الابتدائية
Sufficiency training
Middle school teacher
physical education classes
Issue Date: 2016
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: تعد الكفاية التكوينية احدي الجوانب الرئيسة لأساتذة المرحلة الابتدائية وان امتلاكهم لها يظهر لنا مؤشرات إمكانية تكوين الأساتذة ومن ثم تطوير الجانب التعليمي بشكل عام، و قد هدفت الدراسة الحالية إلى تحديد الكفاية التكوينية لدى أساتذة و أستاذات التربية البدنية و الرياضية للمرحلة الابتدائية وتحديد الأهمية النسبية لهما، استخدم الباحثان المنهج الوصفي بالأسلوب المسحي لملائمته طبيعة المشكلة وقد ضم مجتمع الدراسة أساتذة و أستاذات التربية البدنية و الرياضية لمرحلة الدراسة الابتدائية في دائرة متليلي ولاية غرداية ، وتم اختيار عينة عشوائية من المجتمع الأصلي للدراسة قوامها ( 80 ) أستاذ و في الدائرة المذكورة . قام الباحثان ببناء أداة الدراسة المتمثلة بالاستبيان الذي احتوى (19 ) فقرة موزعة على ( 2 ) محورين هما ( نظرة أساتذة المرحلة الابتدائية لحصة التربية البدنية والرياضية (، و(الكفاية التكوينية لدى أساتذة المرحلة الابتدائية ) تم تطبيقها على أفراد عينة الدراسة استخدم الباحثان الوسائل الإحصائية المناسبة لتفسير النتائج . وقد خرجت الدراسة باستنتاجات عدة تم في ضوئها إعلان عدد من التوصيات منها: 1- تكثيف الدورات التكوينية من قبل الاختصاصيين التربويين كنماذج تطبيقية لتطوير كفاية الأساتذة و الأستاذات . 2- حث الاختصاصيين التربويين على التنمية الأكاديمية والمهنية ذاتياً لأهميتها وارتباطها بالنمو المهني للأساتذة . 3- تفعيل نظام التكوين أثناء الخدمة للأساتذة و الأستاذات لتطوير كفايتهم التدريسية.
The education and teaching sufficiency are considered as one of the main sides for the evaluating of the teachers’ performance .the way that such performance has this sufficiency been in role show as the signs of the ability of the indirect evaluation for the teachers preparing programs, and then the developing of the whole teaching process in general. The purpose of this study is to indicate the educational sufficiency of the teacher in the physical educational skills in the intermediate schools, and to deal with the portioned important to them. The researchers have used the descriptive approach by the survey procedure since it fits the nature of the problem the research includes teachers of the intermediate schools in the governorates of Metlili, Ghardaia. the samples had been chosen randomly from the origin society of the study for (80) teachers of sports from the area that has just been mentioned .the researcher have built the means of the study which it is the quiz that contains (19) items distributed on (2) fields, they are respectively : the prospective of the sufficiency of the physical education lessons , sufficiency training , sufficiency of the carrying out ,sufficiency of methods of teaching and the skills of evaluation, all of these have been applicator on the individuals of the primary education. They used the statistical means to explain the results. The study has come out with many conclusions mentioned the following recommendations: 1-To increase the training courses by the educational specialists as application samples to develop the sufficiency of the teachers. 2- To stimulate the educational specialists on the academic and career development for its importance and relation with the cared development of the teacher. 3- Activate the training system during the service of the teacher to develop their educational sufficiency.
Description: وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم النشاط البدني الرياضي التربوي، تخصص التربية الحركية للطفل والمراهق.
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19727
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
االنسخة الاصلية-ilovepdf-compressed.pdf648,25 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.