Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21027
Title: نتائج الاختبارات التحصيلية الفصلية كمنبئات بنتائج شهادة التعليم المتوسط في المواد الأساسية دراسة ميدانية على نتائج تلاميذ الرابعة متوسط لمتوسطة العسقلاني بامنديل بورقلة للسنة الدراسية :2016/2017
Authors: شنين, فاتح الدين
مدقن, رابح
Keywords: نتائج
الإختبارات
التحصيلية الفصلية
منبئات
نتائج شهادة التعليم المتوسط
المواد الأساسية
تلاميذ الرابعة متوسط
متوسطة العسقلاني
بامنديل
ورقلة
Issue Date: 2019
Publisher: univ-ouargla
Series/Report no.: 2019;
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى معرفة مدى القدرة التنبؤية لدرجات الاختبارات التحصيلية الفصلية للمواد الأساسية )رياضيات، لغة عربية، لغة فرنسية، لغة أنجليزية ) بدرجات شهادة التعليم المتوسط في هذه المواد، وقد تم تطبيق هذه الدراسة على نتائج تلاميذ السنة الرابعة متوسط بمتوسطة الإمام ابن حجر العسقلاني بامنديل ورقلة للموسم الدراسي: 2017/2016، والبالغ عددهم 108 تلميذا، وقد اعتمدنا في هذه الدراسة على حصر درجات الاختبارات التحصلية الفصلية للمواد الأساسية (رياضيات، لغة عربية، لغة فرنسية، لغة أنجليزية)، ودرجات اختبار شهادة التعليم المتوسط لهذه المواد لنفس السنة الدراسية (دورة جوان 2017) . وباستعمال معامل الانحدار البسيط باستخدام الحزمة الإحصائية spss النسخة 19 لاختبار الفرضيات، ولقد توصلت الدراسة إلى رفض الفرضيات الصفرية التي تنص على أنه ليس لدرجات الاختبارات التحصيلية الفصلية في المواد الأساسية قدرة تنبؤية بدرجات شهادة التعليم المتوسط في هذه المواد، وتم قبول الفرض البديل. وقد خلصت الدراسة إلى أن لدرجات الاختبارات التحصيلية الفصلية في المواد الأساسية (رياضيات، عربية، فرنسية، انجلزية) قدرة على التنبؤ بدرجات شهادة التعليم المتوسط في هذه المواد. ونوقشت نتائج هذه الدراسة في ضوء الدراسات السابقة ،واختتمت بتقديم بعض المقترحات والتوصيات للقائمين على الميدان التربوي .
The aim of this study is to determine the extent to which the grades of the quarterly achievement tests for the basic subjects (mathematics, Arabic, French, English) are capable of predicting the degrees of intermediate education certificate in these subjects. This study was applied to students of the fourth year intermediate in Imam Ibn Hajar Al- For the 2017/2016 academic year of 108 students. In this study, we have relied on the results of the quarterly tests for basic subjects (mathematics, English, French, English) and the intermediate education certificates for these subjects at the same session (the 2017 session). The statistical method was applied to the simple regression coefficient using the spss version 19 on the hypotheses that the grades of the basic materials in the quarterly achievement tests did not have a predictive ability to the degrees of intermediate education certificate in these materials. The study concluded that the scores of the quarterly achievement tests in the basic subjects (mathematics, Arabic, French, English) have the ability to predict the degrees of intermediate education certificate in these subjects. The results of this study were discussed in the light of previous studies, and concluded by presenting some suggestions and recommendations to the educational field.
Description: تخصص:ارشاد وتوجيه
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21027
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
medmen-rabeh.pdf2,94 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.