Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21050
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorحجاج,عبد الروؤف-
dc.contributor.authorبوشمال, خولة-
dc.contributor.authorمحمدي, ام الخير-
dc.date.accessioned2019-07-03T11:02:29Z-
dc.date.available2019-07-03T11:02:29Z-
dc.date.issued2019-06-17-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21050-
dc.descriptionجامعة قاصدي مرباح ـ ورقلة ادارة اعمالen_US
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة إلى معرفة أثر إعادة هندسة العمليات الإدارية من خلال أبعادها(التزام ودعم الإدارة العليا، الهيكل التنظيمي، العمليات والمهام، تكنولوجيا المعلومات والاتصال) على أداء العاملين بأبعاده(الرضا الوظيفي، الالتزام التنظيمي، سرعة في الانجاز، جودة الأداء) في المديرية العملية لاتصالات الجزائر –بورقلة-. تم استخدام المنهج الوصفي للدراسة واعتمدنا على الاستبيان كأداة رئيسة للدراسة، حيث تم توزيع 66 استمارة استبيان على عمال إداريين بالمديرية العملية لاتصالات الجزائر-ورقلة- ثم تم التحليل عن طريق استخدام برنامج spss كما اعتمدنا على المقابلة. توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها:وجود مستوى مقبول من توافر أبعاد إعادة هندسة العمليات الإدارية، وجود مستوى مرتفع لأداء العاملين، ووجود أثر لأبعاد إعادة هندسة العمليات الإدارية على أداء العاملين بالمديرية العملية لاتصالات الجزائر بورقلة، خاصة بعد تكنولوجيا المعلومات والاتصال هو الأكثر تأثيرا على أداء العاملينen_US
dc.description.abstractThe objective of this study is to understand the impact of reengineering of administrative processes through its dimensions (commitment and support of senior management, organizational structure, operations and tasks, information and communication technology) on the performance of employees in its dimensions (job satisfaction, organizational commitment, speed of delivery, quality of performance) Algeria Telecom Ouargla. The analytical descriptive curriculum of the study was used and adopted on the questionnaire as a head of study, where 66 questionnaire forms were distributed to administrative workers in the practical directorate of Algeria-Ouargla Telecom - then analyzed through the use of the spss program, as we also relied on the The study reached a range of results: there is an acceptable level of the availability of the dimensions of the re-Engineering of administrative processes, a high level of performance of workers, and an impact of the return of the engineering of administrative processes on the performance of the workers of Especially after information and communication technology is the most influential for the performance of the workers-
dc.language.isootheren_US
dc.subjectإعادة هندسة عمليات إداريةen_US
dc.subjectأداء عاملينen_US
dc.subjectهيكل تنظيميen_US
dc.subjectتكنولوجيا معلومات واتصالen_US
dc.subjectRe-engineering administrative processesen_US
dc.subjectperformance of workersen_US
dc.subject, organizational structureen_US
dc.subjectinformation technology and communicationen_US
dc.titleأثر إعادة هندسة العمليات الإدارية في أداء العاملين دراسة حالة المديرية العملية لاتصالات الجزائر-ورقلة-en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
bouchmal-mehamdi.pdf.pdf933,59 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.