Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21089
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorحجاج, عبد الرؤوف-
dc.contributor.authorخواجة, منير-
dc.contributor.authorزيتوني, ربيع-
dc.date.accessioned2019-07-04T09:14:40Z-
dc.date.available2019-07-04T09:14:40Z-
dc.date.issued2019-06-18-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21089-
dc.descriptionادارة الموارد البشريةen_US
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة إلى معرفة أثر السلوك الجماعي على رضا العاملين المتمثلة في الرضا عن العمل، الرضا عن الأجر، الرضا على فرص الترقية، الرضا على الاشراف، الرضا على توقيت العمل، الرضا على ظروف العمل في الشركة الجزائرية لتوزيع الكهرباء والغاز مديرية التوزيع ورقلة. ومن أجل ذلك تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي في الدراسة، بالاعتماد على الاستبانة وبتوزيع 61 استمارة على عمال المؤسسة محل الدراسة حيث استرجعت كلها واستبعدت استمارة واحدة لتنتهي عينة الدراسة الى 60 مشاهدة تمت معالجتها عن طريق برنامج التحليل الإحصائيSPSS لسنة 25 . توصلت الدراسة إلى انه يوجد أثر ذو دلالة إحصائية للسلوك الجماعي على أبعاد رضا العاملين، ويوجد فروق ذو دلالة إحصائية في تصور أفراد العينة لمستوى رضا العاملين تعزى للمتغير الجنسen_US
dc.description.abstractThe study aims at studying the effect of collective behavior on the satisfaction of workers (satisfaction with work, satisfaction with wages, satisfaction with promotion opportunities, satisfaction with supervision, satisfaction with the timing of work, satisfaction with work) in the Algerian company for the distribution of electricity and gas, To the question: What is the effect of collective behavior on the satisfaction of employees in the institution in question? To answer this question, the hypothesis was as follows: There is a statistically significant effect at (0.05 α α) level of collective behavior on the dimensions of employee satisfaction The study sample was 61 workers. The descriptive approach and the analytical method used to describe the variables of this study are based on the questionnaire and the SPSS25 program. The study found that there is a statistically significant effect at (0.05 α α) level of collective behavior on the dimensions of employee satisfaction. There are statistically significant differences at (0.05 α α) in the respondents' perception of the level of employee satisfaction due to gender variable-
dc.language.isootheren_US
dc.subjectسلوك جماعيen_US
dc.subjectجماعةen_US
dc.subjectعملen_US
dc.subjectرضا عن الأجرen_US
dc.subjectgroup behavioren_US
dc.subject, worken_US
dc.subject, satisfaction with payen_US
dc.subjectsatisfaction with working conditionsen_US
dc.titleأثر السلوك الجماعي في رضا العاملين دراسة ميدانية في الشركة الجزائرية لتوزيع الكهرباء والغاز مديرية التوزيع ورقلةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
khouadja-zitouni.pdf.pdf815,26 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.