Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21229
Title: دور الابتكار التسويقي في تحقيق الميزة التنافسية في المؤسسات الخدماتية من وجهة نظر الموظفين دراسة حالة مؤسسة موبيليس– وكالة ورقلة –2019
Authors: عبد الرؤوف, حجاج
عبد الغفور, حجاج
احمد, بوكشاش
Keywords: ابتكار تسويقي
ميزة تنافسية
مؤسسة اتصال
Innovation in service
Innovation in promotion
Innovation in distribution
Innovation in the physical environment. the quality
Flexibility
Issue Date: 19-Jun-2019
Abstract: تعالج هذه الدراسة موضوع دور الابتكار التسويقي من خلال أبعاد الابتكار في الخدمة، الابتكار في السعر، الترويج، التوزيع، المحيط المادي، العمليات، الأفراد في تحقيق الميزة التنافسية في المؤسسة موبيليس وكالة ورقلة، وللإجابة على الإشكالية المطروحة، تم استخدام أداة الاستبيان لمعالجة إشكالية الدراسة، لعينة عشوائية عدد 57عامل من 76 عامل في مؤسسة موبيليس. وقد اعتمدنا في تحليل الاستبيانات على برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (spss v23) ومعالج البيانات (Ecxel2010). تم التوصل إلى مجموعة من النتائج هي: - وجود مستوى توافر متوسط لأبعاد الابتكار التسويقي في مؤسسة موبيليس وكالة ورقلة؛ - وجود مستوى توافر متوسط لأبعاد الميزة التنافسية في مؤسسة موبيليس وكالة ورقلة؛ - يوجود أثر وعلاقة طردية ذات دلالة إحصائية بين الابتكار التسويقي والميزة التنافسية في مؤسسة موبيليس وكالة ورقلة.
The objective of this study is to understand the role of the marketing innovation through the dimensions (innovation in service. prices. promotion. Innovation in distribution. Innovation in the physical environment processes. individuals) investigation in the Competitive advantage within the establishment of ouargla mobilis company The questionnaire tool was used to Treatment of the study problematic of random sample consisting of 57 workers from 76 worker at mobilis company. and they treated through the Statistical Analysis Program SPss and the Data Processor exel 2010. The main results obtained: - There is an average level of availability of the dimensions of marketing innovation in the mobilis company - There is an average level of availability of competitive advantage dimensions in mobilis company - There is a statistically significant positive relationship between the marketing innovationand competitive advantage in mobilis company .
Description: تسويق الخدمات
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21229
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
hadjadj-boukechech.pdf1,4 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.