Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21492
Title: مساهمة الأساليب القيادية لدى أساتذة تربية البدنية وعلاقتها بمستوى التحكم الانفعالي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية
Authors: مراد, عايدي
محمد عبد الرحمان, يحي
Keywords: الأساليب القيادية
التحكم الانفعالي
أساتذة التربية البدنية
حصة التربية البدنية والرياضية
Issue Date: 2019
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى مساهمة الأساليب القيادية لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية وعلاقتها بمستوى التحكم الانفعالي لدى تلاميذ مرحلة الثانوية حيث تكونت عينة دراستنا أثني عشر أستاذ وتم استعمال المنهج الوصفي في الدراسة، وتم استعمال الحزم الإحصائية في عملية التفريغ وحساب معامل ''كا 2'' و تكرارات والنسب المئوية ومجاميع النسب المئوية ، وقد تم عرض هذه المعلومات من خلال استعمال أداة جمع البيانات والتي تتمثل في المقياس الذي تم الاعتماد عليه و ذلك من خلال عرضه على عينة من المحكمين وحساب ثباته من خلال الفاكرونباخ حيث أظهرت النتائج مايلي: - هناك علاقة بين الأنماط القيادية عند أستاذ التربية البدنية والرياضية ومستوى التحكم الانفعالي لدى تلاميذ مرحلة الثانوي. - النمط الديمقراطي لدى أستاذ التربية البدنية والرياضية له دور في التحكم الانفعالي لدى تلاميذ مرحلة الثانوي. - النمط الأوتوقراطي لدى أستاذ التربية البدنية والرياضية له دور في التحكم الانفعالي لدى تلاميذ مرحلة الثانوي. - النمط الفوضوي لدى أستاذ التربية البدنية والرياضية له دور في التحكم الانفعالي لدى تلاميذ مرحلة الثانوي. وفي الأخير تم الخروج بالاقتراحات.
The study aimed to contribute to the leadership methods of the teachers of physical education and sports and its relationship to the level of emotional control in secondary school students where the sample of the study of twelve teachers was used descriptive approach in the study, was used statistical packages in the process of unloading and calculating the coefficient of "Ka2" Frequency, percentages and percentage totals. This information was presented through the use of the data collection tool, which is the scale that was adopted by presenting it to a sample of arbitrators and calculating its stability through the :Vaccronbach. The results showed the following There is a relationship between the leadership styles of the professor of - physical education and sports and the level of emotional control among .secondary school students The democratic style of the professor of physical education and sports has a - .role in the emotional control of secondary school students The autocratic style of the professor of physical education and sports has a - .role in the emotional control of secondary school students The chaotic style of the professor of physical education and sports has a role - .in the emotional control of secondary school students .Finally, suggestions were made
Description: وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم نشاطات التربية البدنية والرياضية، تخصص النشاط البدني الرياضي المدرسي.
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21492
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.