Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21803
Title: علاقة أهداف منهاج التربية البدنية والرياضية بتعزيز مجال المشاركة المجتمعية لدى تلاميذ مرحلة التعليم الثانوي
Authors: صالح, عبدي
محمد داود, بومعقل
Keywords: منهاج التربية البدنية والرياضية
المشاركة المجتمعية
المرحلة الثانوية
Issue Date: 2019
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة مستوى تحقق مجال المشاركة المجتمعية لدى التلاميذ في المؤسسة التعليمية (الثانوية)، وكذا مستوى تحقيق أهداف المنهاج الدراسي للتربية البدنية والرياضية، كما تهدف إلى معرفة العلاقة بين هذين المتغيرين، وتم اعتماد المنهج الوصفي ، ;واستخدم الباحث استبيانين كأداة لجمع البيانات ، الأول حول أهداف المنهاج الدراسي للتربية الرياضية ، والثاني حول مجال المشاركة المجتمعية ، وبعد التحقق من صدقهما وثباتهما أجريت الدراسة على عينة متكونة من26 أستاذا للتربية البدنية والرياضية بثانويات ولاية ورقلة، وقد أظهرت الدراسة أن قيم مجال المشاركة المجتمعية لدى التلاميذ في المؤسسة التعليمية (الثانوية) تتميز بمستوى متوسط، ومستوى تحقيق أهداف المنهاج الدراسي للتربية البدنية والرياضية لا يتميز بمستوى متوسط، كما بينت النتائج عدم وجود علاقة بين مستوى قيم مجال المشاركة المجتمعية لدى التلاميذ في المؤسسة التعليمية (الثانوية) ومستوى تحقيق أهداف المنهاج الدراسي للتربية البدنية والرياضية، وعلى ضوء هذه النتائج تقدم الباحث بمجموعة مقترحات
The present study aimed to determine the level of general values of citizenship in the secondary school, as well as the level of achievement of the objectives of the curriculum for physical education and sports, and aims to know the relationship between these two variables. The researcher used two surveys of his design, the first on the general values of citizenship, and the second on the objectives of the curriculum for physical education and sports, and after verifying their validity and stability, the study was conducted on a sample consisting of 65 professors of physical education and sports in the provinces Ceidre school of Ouargla . The study showed that the general values of citizenship for pupils in the educational institution (secondary) are characterized by the average level. The level of achievement of the objectives of the curriculum for physical education and sports is not characterized by an average level. The results also doute show a relationship between the level of the general values of citizenship in the secondary school, Level of achievement of the objectives of the curriculum of physical education and sports . In the light of these results, the researcher presented a set of proposals
Description: وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم نشاطات التربية البدنية والرياضية، تخصص النشاط البدني الرياضي المدرسي.
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21803
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
بومعقل محمد داود.pdf946,64 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.