Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/22484
Title: أثر ِمنح تحسين المستوى على أداء الأستاذ الجامعي " دراسة حالة جامعة قاصدي مرباح ورقلة خلال الفترة 2014-2018 "
Authors: رجــم, خــالد
هتهات, إلياس
كاوجة, محمد الطاهر
Keywords: منح تحسين المستوى
أداء الأستاذ الجامعي
التدريب
Level Improvement Grants
Teacher Performance
Training
Issue Date: 19-Jun-2019
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى معرفة أثر منح تحسين المستوى على أداء الأستاذ الجامعي في جامعة قاصدي مرباح بورقلة، حيث تم إستخدام الإستبانة كأداة رئيسية لجمع المعلومات مع المقابلة ووثائق الرسمية، كان التوزيع بأسلوب عشوائية البسيطة بحيث بلغ تعداد عينة الدراسة (233) مفردة، وتم تحليل البيانات الواردة في الاستمارات عن طريق استخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (Spss) بالاعتماد على المتوسطات الحسابية، الانحرافات المعيارية، معاملات الارتباط، تحليل الانحدار المتعدد والبسيط، وخلصت الدراسة لعدة نتائج تمثلت في وجود مستوى متوسط لمنح قصيرة المدى لدى أساتذة جامعة قاصدي مرباح بورقلة لعدم كفاية الأغلفة المالية لهذا العنصر ؛ يقابله مستوى عالي لأداء أساتذة الجامعة ، هذا ما جعل من العلاقة الإرتباطية بين منح تحسين المستوى كمتغير مستقل وأداء الأستاذ الجامعي كمتغير تابع علاقة طردية و لكن غير قوية ، حيث لمسنا كذلك بأنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية لإجابات أفراد عينة الدراسة حول أثر منح تحسين المستوى على أداء الأستاذ الجامعي تعزى للمتغيرات الشخصية (الجنس، العمر، الكلية ،الرتبة العلمية،سنوات الخبرة) The study aims to determine the effect of granting the level improvement on the performance of the university professor at the university of Kasdi Merbah,Ouargla, where resolution was used as the main tool for gathering information with the interview and official documents, and the distribution was limited to the simple random sample of the study to a single sample (233), and the data contained in the forms was analyzed by using the social science statistical package program (Spss) based on arithmetic averages, the standard deviations, the relation factors, correlation coefficients, multiple regression analysis, and the performance of the performance of the performance of the level of the university level of the study, and performance of the level of the level of the university level as a variable that has a direct but not strong relationship, we also felt that there were no statistically significant differences in the responses of the study sample individuals to the effect of granting a level improvement on the university professor's performance due to personal changes (gender, age, college, scientific grade, years of experience)
Description: جامعة قاصدي مرباح، ورقلـة - الجزائر كلية العلوم الاقتصادية والعلوم التجارية وعلوم التسيير قسم علوم التسيير
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/22484
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
hathat-kaouja.pdf.pdf5,26 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.