Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/22491
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorبوخلوة, باديس-
dc.contributor.authorباسو, نور الهدى-
dc.date.accessioned2019-12-26T10:26:32Z-
dc.date.available2019-12-26T10:26:32Z-
dc.date.issued2019-06-18-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/22491-
dc.descriptionادارة الموارد البشريةen_US
dc.description.abstractهدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أثر القيادة الأخلاقية على الرضا الوظيفي للعاملين في شركة كهرباء وطاقات المتجددة SKTM--وحدة تقرت، ولتحقيق أهداف الدراسة واختبار فرضياتها تم تصميم استمارة استبيان موجهة إلى الموظفين العاملين بالمؤسسة محل الدراسة، وقد بلغت عينة الدراسة 101 عامل، وتم اعتماد المنهج الوصفي من خلال التحليل الإحصائي الوصفي والاستدلالي لوصف وتحليل بيانات الدراسة واختبار فرضياتها باستخدام برنامج (SPSS)، وخلصت نتائج الدراسة إلى شعور أفراد العينة بالرضا الوظيفي الناجم عن توافر السلوك الأخلاقي و ممارسات السلوك الأخلاقي و تعزيز السلوك الأخلاقي، وهذه الأبعاد لها أثر ايجابي على الرضا الوظيفي للعاملين، لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في تصور أفراد عينة الدراسة حول الرضا الوظيفي، وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تصور أفراد عينة الدراسة حول الرضا الوظيفي تعزى إلى متغير الخبرةen_US
dc.description.abstractThe aim of this study was to identify the impact of ethical leadership on the job satisfaction of the employees of the Electricity and Renewable Energies Company (SKTM). In order to achieve the objectives of the study and test its hypotheses, a questionnaire questionnaire was designed for the employees of the institution under study. Descriptive approach through descriptive and descriptive statistical analysis to describe and analyze study data and test hypotheses using the SPSS program, The results of the study concluded that the respondents felt satisfaction with the job satisfaction resulting from the availability of ethical behavior and practices of ethical behavior and the promotion of ethical behavior. These dimensions have a positive effect on the job satisfaction of the employees. There are no statistically significant differences in the perception of the sample of the study sample on job satisfaction, Were statistically significant in the perception of the individuals of the study sample on job satisfaction due to the variable of experience-
dc.language.isootheren_US
dc.subjectقيادة الأخلاقيةen_US
dc.subjectرضا الوظيفةen_US
dc.subjectسلوك العاملينen_US
dc.subjectشركة كهرباء وطاقات المتجددةen_US
dc.subjectleadership ethicsen_US
dc.subjectsatisfaction joben_US
dc.titleأثر القيادة الأخلاقية على الرضا الوظيفي للعاملين دراسة ميدانية في شركة الكهرباء والطاقات المتجددة SKTM-- وحدة تقرتen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
basou_nourelhouda.pdf12,9 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.