Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/22667
Title: استراتيجيات التسويق الالكتروني كمدخل لرفع تنافسية المؤسسات الافتراضية دراسة مقارنة بين مؤسسات (الأمازون، ايباي، سوق الجزائر، واد كنيس، وجوميا)
Authors: بختي, إبراهيم
خنوس, حليمة
Keywords: اقتصاد رقمي
مؤسسات افتراضية
تسويق إلكتروني
استراتيجيات التسويق الالكتروني
ميزة تنافسية، الأمازون
ايباي
واد كنيس
سوق الجزائر
جوميا
digital economy
virtual institutions
E-Marketing
e-marketing strategies
competitive advantage
Amazon
eBay
Ouedkniss
DZsoq
Jumia
Issue Date: 2019
Publisher: جامعــة قاصدي مرباح ورقلــة
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى البحث في موضوع إستراتيجيات التسويق الالكتروني بإعتبارها مدخل لتحقيق الميزة التنافسية في المؤسسات الافتراضية، حيث تم عرض أهم المفاهيم المتعلقة بالمؤسسات الافتراضية والاستراتيجيات المنتهجة من طرفها، وكذلك إستراتيجيات التسويق الالكتروني بإعتبارها مدخل لتحقيق الميزة التنافسية للمؤسسات الافتراضية وذلك بإجراء مقارنة بين مؤسسات افتراضية امريكية رائدة، ومؤسسات افتراضية جزائرية، واعتمدنا في تحليل معطياتها على المنهج الوصفي، أسلوب المقارنة، تحليل المضمون. ومن أهم النتائج المتوصل لها، وجود علاقة ارتباط بين تطبيق استراتيجيات التسويق الالكتروني كمتغير مستقل وتعزيز تنافسية المؤسسات الافتراضية باعتباره متغير تابع، وخلصنا إلى أن مؤسسة الأمازون في المقام الأول تستمد ميزتها التنافسية من الاستفادة من تقنية المعلومات واستخدامها في التجارة الإلكترونية كمنصة قابلة للتوسعة وسهلة الارتقاء تضمن للمؤسسة التقدم على منافسيها، وأن هناك دورا فعالا لاستراتيجيات التسويق الالكتروني في دعم الميزة التنافسية للمؤسسات الافتراضية من خلال التأثير على زيادة الحصة السوقية، زيادة الأرباح.
This study aims to discuss the issue of e-marketing strategies as an approach to achieve competitive advantage in the virtual institutions. The main concepts related to virtual institutions and their strategies were presented, as well as e-marketing strategies as the entrance to the competitive advantage of virtual institutions by making a comparison between the pioner virtual institutions in USA and virtual institutions in Algeria. We have adopted in the analysis of collected data the descriptive method, comparative method and content analysis. One of the main findings of the study is that there is a correlation between the application of e-marketing strategies as an independent variable and the promotion of virtual institution competitiveness as a dependent variable. We concluded that the Amazon Company primarily derives its competitive advantage from the use of information technology and its use in e-commerce as an extensible and easy-to-upgrade platform that ensures the progress on its competitors. Moreover, there is also an effective role for e-marketing strategies in supporting the competitive advantage of virtual institutions by influencing the increase of the market share and increasing profits.
Description: تسويق
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/22667
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
khenous-halima.pdf1,85 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.