Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23724
Title: المسرح المدرسي في الجزائر بين الواقع والكتاب المدرسي
Authors: دحو, حسين
بله باسي, مسعودة
Keywords: المسرح
المدرسة
الكتاب
التلميذ
اللغة العربية
الجزائر
théâtre
école
livre
élève
arabe
Algérie
theater
school
book
pupil
Arabic
Algeria
Issue Date: 2020
Publisher: University Kasdi Merbah Ouargla
Abstract: المسرح المدرسي باعتباره مجموعة من النشاطات مُقّدمة في المدرسة ،يُعدّ وسيلة تعليمية تعلُّمية ،وتربوية تهدف إلى غرس جملة من القيم الأخلاقية ،الدينية ،الاجتماعية ،والثقافية في التلميذ ،وتعزيز مكتسباته التعليمية ولأهميته الكبيرة في الحياة المدرسية من الواجب تفعيله في الوسط المدرسي ،و ما يوجد منه واقعيا سوى شكلا من أشكاله تمثّلت في حضور النص المسرحي في الكتاب المدرسي والذي يمر بعدة مراحل في صناعته ،ووضع النصوص فيه -من المفروض- يخضع لدراسة تقييمية لها وما تتضمنه من أفكار وأبعاد إيديولوجية وتلخصت دراستنا في رصد نصيب النصوص المسرحية في كتب المدرسية للغة العربية وما مدى فعاليتها في التلميذ ،ومنها تقييم للمسرح المدرسي في الجزائر.
Le théâtre à l’école، en tant que groupe d’activités proposées à l’école، est un moyen éducatif d’éduquer un ensemble de valeurs morales، religieuses، sociales et culturelles à l’élève، de renforcer les acquis éducatifs et de lui donner une grande importance dans la vie scolaire .Et ce qui est en réalité il n'y a qu'une seule de ses formes qui était représentée par la présence du texte de jeu dans le manuel، qui traverse plusieurs étapes de l'industrie et y insère - prétendument - des textes soumis à une étude d'évaluation et aux idées et dimensions de l'idéologie. Notre étude a été résumée par le suivi de la part des textes théâtraux dans les manuels de la langue arabe et de leur efficacité pour l’élève، y compris une évaluation du théâtre scolaire en Algérie.
The schooltheater، as a group of activitiesoffered in the school،is an educational and educationalmeansaimedatinstilling a set of moral،religious، social and cultural values in the pupil، and enhance the educational gains and itsgreat importance in school life shouldbeactivated in the schoolenvironment. And whatisactuallythereisonly a formrepresented in the presence of the playtext in the textbook،whichgoesthroughseveral stages in the industry and the development of texts in it - supposedly - subject to an evaluationstudy of it and the ideas and dimensions of ideological implications Our studywassummarized in monitoring the share of theatricaltexts in the textbooks of the Arabiclanguage and theireffectiveness in the pupil،including an assessment of the schooltheater in Algeria.
Description: الأدب المسرحي ونقده
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23724
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BELA BASSI-Messouda.pdf10,88 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.