Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24170
Title: تعليمية النحو و الصرف في مرحلة التعليم الثانوي " شعبة الآداب و الفلسفة "
Authors: عبد القادر بقادر
خديجة, أوليدي
Keywords: تعليمية اللغة
النحو
الصرف
الأهداف
الكتاب المدرسي
التقويم
Grammar didactics
grammar
morphology
goals
textbook
evaluation & assessment
Langage didactique
grammaire
morphologie
objectifs
manuel
calendrier
Issue Date: 2020
Publisher: Université Kasdi Merbah Ouargla
Abstract: تنتمي هذه الدراسة إلى حقل تعليمية اللغة العربية التي تهتم بكل قضايا تدريسها في مختلف المراحل التعلمية، وتقف على تعليمية النحو التي تسعى إلى توفير كل الإمكانيات التي من شأنها تسهيل تعليمه، وعليه تحدد موضوع الدراسة "تعليمية النحو والصرف في مرحلة التعليم الثانوي- شعبة الآداب والفلسفة) بهدف التعرف على واقع تعليم في هذه المرحلة بالوقوف على مكونات العملية التعليمية (الأهداف، المحتويات، الطريقة، التقويم). ولتحقيق هذا الهدف انطلقت الدراسة من إشكالية مفادها: ما هو واقع تعليم النحو والصرف في مرحلة التعليم الثانوي؟ وللإجابة عن هذا الإشكال تقف الدراسة على: - مناهج اللغة العربية لمرحلة التعليم الثانوي. - الكتاب المدرسي المخصص لشعبة الآداب والفلسفة. - قاعة الدرس بعدها الصورة التنفيذية لما أقره المنهاج. وبناء على ذلك تم تقسيم الدراسة إلى أربعة فصول، تناول الفصل الأول مفاهيم في تعليمية النحو. وتناول الفصل الثاني الأهداف التعليمية لكل من النحو والصرف. ويقف الفصل الثالث على محتوى كتب اللغة العربية في الجزء الخاص بالنحو والصرف. أما الفصل الرابع فتناول طريقة تعليم النحو في قاعة الدرس.
This study is a part of Arabic didactics, concerned with all the issues of Arabic teaching in all of the education levels, which focuses mainly on the didactics of grammar and seeks to provide all the potentials to facilitate the way it is taught. Accordingly, this very study entitled "Teaching Grammar and Morphology in the Secondary Education Level – Literatures and Philosophy Stream" is chosen as a matter of study in order to assess how far the educational process (goals, content, methodology, evaluation) is being dealt with. To achieve this goal, the present work is tackling the following problematic: What is the reality of grammar and morphology teaching in secondary schools? To seek a potential answer to the very question, the study focuses on: - Arabic language curricula for secondary education. - Textbooks devoted to Literatures and Philosophy Stream. - Classroom as the executive image of what was approved by the curriculum. Based upon the above mentioned, the study was divided into four chapters. The first chapter deals with some notions about grammar didactics; the second chapter was devoted to the educational objectives of both grammar and morphology. The third chapter deals with the content of Arabic language textbooks concerning grammar and morphology. The fourth one deals with the methods adopted in teaching grammar in the classroom.
Cette étude appartient au domaine éducatif de la langue arabe, qui concerne toutes les questions enseignées aux différents stades de l'éducation, et repose sur l'enseignement de la grammaire, qui cherche à fournir toutes les possibilités qui faciliteraient son enseignement, et en conséquence le sujet d'étude est déterminé "grammaire et morphologie pédagogiques au stade de l'enseignement secondaire - Département des arts et de la philosophie". ) Dans le but d'identifier la réalité de l'éducation à ce stade en identifiant les composantes du processus éducatif (objectifs, contenus, méthode, évaluation). Pour atteindre cet objectif, l'étude est partie d'un problème qui dit: Quelle est la réalité de l'enseignement de la grammaire et de la morphologie dans l'enseignement secondaire? Pour répondre à ce problème, l'étude s'appuie sur: Programmes de langue arabe pour l'enseignement secondaire. - Le manuel dédié à la Division de la littérature et de la philosophie. - La salle de classe, puis, la version exécutive du programme approuvé. L'étude a donc été divisée en quatre chapitres, le premier traitant des concepts de l'enseignement de la grammaire. Le deuxième chapitre traite des objectifs pédagogiques de la grammaire et de la morphologie. Le troisième chapitre traite du contenu des livres en langue arabe dans la section sur la grammaire et la morphologie. Le quatrième chapitre traite de la méthode d'enseignement de la grammaire en classe.
Description: اللسانيات النصية و تعليمية اللغة العربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24170
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
OULIDI_Khadidja.pdf2,31 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.