Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27040
Title: دور التسويق عبر مواقع التواصل الاجتماعي في استهداف العملاء "دراسة حالة مؤسسة ببة سكول بتقرت موقع الفيسبوك كعينة"
Authors: سلامي, منيرة
تابعي, مروة
بن السايح, يسرى
Keywords: مواقع التواصل الاجتماع
استهداف العملاء
الفيسبوك
التسويق عبر مواقع التواصل الاجتماعي
social media
facebook
social media marketing
targeting customers
Issue Date: 2020
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى محاولة التعرف على الدور الذي تلعبه مواقع التواصل الاجتماعي وخاصة موقع الفيسبوك في استهداف العملاء، حيث تناولنا دراسة حالة في مؤسسة"ببة سكول" (مؤسسة خاصة في التكوين المهني وتعليم اللغات في التخصصات التالية:"طبخ بأنواعه،حلويات بأنواعها، باتيسري، يبتزا ومملحات، حلاقة، تجميل، طرز وخياطة، أمومة وطفولة، وتقديم خدمة الوجبات التقليدية والعصرية...) ومن أجل الإجابة على إشكالية الدراسة، قمنا باختيار خدمة واحدة فقط من خدمات المؤسسة ألا وهي خدمة تقديم الوجبات التقليدية والعصرية، وقمنا باستهداف عملاء هذه الخدمة على موقعها في فيسبوك من خلال توزيع استبيان إلكتروني مس 251 فرد، وتم استخدام برنامج أل spss النسخة رقم 23 لمعالجة المعطيات المجمعة من عينة الدراسة، وقد خلصت الدراسة بجملة من النتائج تمثّل أبرزها في الأهمية المتزايدة لمواقع لتواصل الاجتماعي كمرجع للحصول على المعلومات الخاصة بالمؤسسة انطلاقا من آراء الأصدقاء المتواجدين على الموقع وكذلك المشاركات والتعليقات التي يقومون بنشرها ومناقشتها، والأهمية الكبيرة لموقع الفيسبوك في التسويق للمنتجات والخدمات، وأن التسويق عبر مواقع التواصل الاجتماعي وخاصة موقع الفيسبوك من أبرز الوسائل وأكثرها فعالية في استهداف العملاء .
This study aims to learn and identify how do social media ,especialy facebook, play in targeting customers and clients. Where we dealt with a case study at "Beba school" institution ,a special institution in vocational training and language teaching in the following majors ( All kinds of cooking, sweets, pizza and salted, hair cut, beautifying, embroider and sew, motherhood and childhood, providing traditional and modern meals services...) Where the last one was selected as a sample for the study. In order to achieve the aims of this study, 252 electronic questionnaires were distrubuted to a sample of the institution clients on Facebook. The spss program, version 23, was also used to process the data collected from the study. It has ended with a set of results in which the most prominent of is the increasing importances for obtaining information of friends on the facebook as well as the posts and comments that they publish and discuss,and the great importance of Facebook in marketing hrough social networking sites, especially Facebook is one of the most prominent and effective means of targeting customers and clients.
Description: تسويق الخدمات
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27040
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
bensayeh-tabai.pdf2,07 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.